آفتاب

کره جنوبی از چین برای جلوگیری از آزمایش اتمی کره شمالی کمک خواست

کره جنوبی از چین برای جلوگیری از آزمایش اتمی کره شمالی کمک خواست

پکن - ایرنا - کره جنوبی مستاصل از نفوذ در حکومت کره شمالی از چین خواست برای جلوگیری از آزمایش اتمی جدید پیونگ یانگ تمام تلاش خود را بکار گیرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، پارک گیه هیون رییس جمهور کره جنوبی در گفت وگوی تلفنی با شی جین پینگ همتای چینی خود این درخواست را مطرح کرد.

وی گفت که آزمایش اتمی کره شمالی وضعیت امنیتی در شبه جزیره کره را تغییر داده و باعث بروز مسابقه تسلیحاتی از جمله در عرصه تسلیحات هسته ای خواهد شد.

وی در حالی از چین کمک خواست که خبرگزاری یونهاپ روز پنجشنبه گزارش داد: کره شمالی کاملا آماده یک آزمایش اتمی است.

در همین حال باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در ژاپن با شینزو آبه نخست وزیر این کشور دیدار و در باره تقویت اتحاد نظامی دو کشور گفت وگو کرده است.

اوباما در این دیدار گفت که ما اتحاد خود را که نه فقط برای دو کشور بلکه برای آسیا و اقیانوس آرام و کل جهان مهم است و باعث تقویت امنیت می شود، قوی تر خواهیم کرد.

وی بار دیگر گفت که آمریکا در ایجاد توازن جدید در منطقه آسیا و اقیانوس آرام جدی است.

اوباما قرار است روز جمعه وارد کره جنوبی شود و از سوی دیگر کره شمالی تاکید کرده است اگر آمریکا سیاست دشمنی با پیونگ یانگ را تغییر ندهد این کشور نوع جدید سلاح اتمی را آزمایش خواهد کرد.

نهاد ریاست جمهوری کره بیانیه ای منتشر کرده است که بر اساس آن پیونگ یانگ برای آزمایش اتمی آماده شده است.

در چنین صورتی این چهارمین آزمایش اتمی کره شمالی از سال 2006 میلادی خواهد بود.

رییس جمهور چین به مقام کره ای قول داد که پکن همه تلاش خود را برای برقراری و حفظ صلح و ثبات منطقه بکار خواهد گرفت و افزود که طرفین نباید دست به اقدامات تنش زا بزنند.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرده است فعالیت هایی را در منطقه پونگ گیه ری در شمال شرق کره شمالی رصد کرده است. این منطقه قبلا برای آزمایش اتمی مورد استفاده قرار گرفته است.

وزارت دفاع کره فعالیت های کنونی کره شمالی در این منطقه را مشابه زمانی اعلام کرد که پیونگ یانگ در فوریه سال 2013 آزمایش اتمی انجام داد.

کره جنوبی یک نیروی ویژه برای مهار تبعات این آزمایش اتمی ایجاد کرده است.

چین گفته است که از ابزارهای مختلف برای جلوگیری از این آزمایش اتمی بهره خواهد گرفت.

گزارش ها حاکی است که چین در سه ماه گذشته به طور متوالی از ارسال نفت به کره شمالی خودداری کرده است.

ناظران بر این باورند که چین ممکن است درصدد تحت فشار قراردادن کره شمالی با استفاده از روش های تجاری باشد.

چین گانگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز گذشته به کره شمالی هشدار داد و گفت که پکن مخالف آزمایش اتمی و هر اقدامی از سوی هر طرفی است که باعث برهم خوردن صلح و ثبات در شبه جزیره کره می شود.

با این وصف نشریه چینی گلوبال تایمز نوشت که اگر کره شمالی آماده انجام این آزمایش باشد چین کاری از پیش نخواهد برد و توان جلوگیری از این اقدام را ندارد.

از سوی دیگر یکی از مقامات ارشد سازمان ملل گفته است که اگر کره شمالی دست به چهارمین آزمایش هسته ای خود بزند، از این اقدام پیونگ یانگ به عنوان اقدامی تحریک آمیز یاد خواهد شد.

آنجلا کین نماینده ارشد سازمان ملل در امور خلع سلاح گفت: این اقدام زمانی بیشتر تحریک آمیز به شمار می رود که پیش از برگزاری نشست آمادگی برای کنفرانس بازبینی معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای در سال 2015 انجام می شود.

آساق ** 2100 **1611
کد N242682

وبگردی