آفتاب

وجود مشکلات در روند مذاکرات مانع وحدت دو بخش قبرس است

وجود مشکلات در روند مذاکرات مانع وحدت دو بخش قبرس است

آتن - ایرنا - وزیرامورخارجه قبرس بخش جنوبی ویونانی نشین از وجود مشکلات وعدم پیشرفت درمذاکرات وحدت دو بخش قبرس خبر داد و گفت: شرایط برای دیدار دوجانبه تحت نظارت دبیرکل شورای امنیت سازمان ملل متحد فراهم نیست.

به گزارش روزچهارشنبه ایرنا ازآتن، وزیر امورخارجه قبرس بخش جنوبی درمصاحبه ای با شبکه رادیویی بین المللی این کشور ( ریک ) در نیکوزیا، گفت: زمانی دیدار دو جانبه رهبران دو بخش قبرس با حضور دبیرکل سازمان ملل متحد صورت می گیرد که مذاکرات به نتیجه ای رسیده باشد و یا اینکه احتمال امکان رسیدن به نتیجه تا حدی وجود داشته باشد، در حالیکه در مذاکرات حل مساله قبرس ووحدت دو بخش این کشور که طی چند ماه اخیر درجریان بوده، هیچگونه پیشرفتی حاصل نشده است.

وی درادامه افزود:همه می دانیم که چه مسایلی بر روی میز مذاکرات قرار دارد و چه شرایطی بر روند مذاکرات حاکم است، بنابراین اظهارات ˈ دوریش اراوغلوˈ رهبری بخش ترک نشین قبرس، فقط خوراک داخلی وبه منظور ارایه دیدگاهی مثبت ازروند مذاکرات است ، در حالیکه واقعیت چیز دیگری است.

وی درادامه گفت و گوی خود با این شبکه رادیویی کشورش گفت : ما دارای دیدگاهی کاملاً مخالف بااین دیدگاه هستیم و شرایط برای دیدار دوجانبه رهبران دو بخش قبرس تحت شرایط فعلی فراهم نیست.

رهبران دو بخش قبرس پس از حدود دوسال و اندی توقف مذاکرات برای حل مساله وحدت مجدد دو بخش جزیره قبرس با نظارات نماینده سازمان ملل متحد، تحت فشار آمریکا و اروپا این مذاکرات را از چند ماه پیش از سر گرفتند .

اظهارات وزیر امورخارجه قبرس بیانگر این است که این مذاکرات با موانع جدی روبرو و تاکنون هیچگونه پیشرفتی حاصل نشده است.

قبرس در سال 1974 میلادی با ورود ارتش ترکیه به بخش شمالی آن عملاً به دو بخش یونانی نشین( جنوبی) و ترک نشین( شمالی) تقسیم گردید و از آن زمان تاکنون تمام مذاکرات برای حل این مساله و وحدت دوبخش این جزیره، نتیجه ای دربر نداشته است.

در حالیکه بخش جنوبی ( یونانی نشین) توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و عضو اتحادیه اروپاست، بخش شمالی ( ترک نشین) تنها توسط کشور ترکیه به رسمیت شناخته شده است.

با آغاز تحقیقات اکتشافات برای نفت و گاز در سواحل جزیره قبرس، اختلافات دو بخش این کشور و کشورهای ترکیه و یونان تشدید گردیده است.

اروپام**2170**536
کد N242060

وبگردی