آفتاب

معاون وزیرراه وشهرسازی:درصدد ثبت جهانی آثار معماری دوران صنعتی و جدید کشور هستیم

معاون وزیرراه وشهرسازی:درصدد ثبت جهانی آثار معماری دوران صنعتی و جدید کشور هستیم

اصفهان- ایرنا- معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور درصدد ثبت جهانی آثار معماری دوران صنعتی و پیشرفته کشور است.

به گزارش ایرنا، پیروز حناچی عصر روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار در اصفهان افزود: تاکنون 32 اثر دوره جدید معماری در دنیا به ثبت رسیده است.

وی افزود: برای مثال برج آزادی یکی از این آثار به شمار می آید.

معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اینکه هدف از این اقدام، حفظ و صیانت از آثار معماری جدید ایران است،گفت: حفظ پیشینه معماری ایران به حمایت از نهادهای اجتماعی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه نهادهای اجتماعی در این زمینه از تجربه لازم برخوردار نیستند، تصریح کرد: این تجربه های کم در برخی از موارد منجر به نتایج بسیار خوبی شده است.

حناچی همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت شهرهای کشور، اظهار کرد: بیشتر شهرهای کشور وضعیت ناپایداری را تجربه می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کیفیت زندگی در کلانشهر ها به شدت پایین آمده که ریشه اصلی آن اداره کردن شهرها به صورت ناپایدار است.

وی با انتقاد از شهر فروشی شهرداران برای اداره شهر، تاکید کرد: ادامه این روند قابل تحمل نیست و باید متوقف شود.

حناچی با بیان اینکه گزارشی از وضعیت نا پایداری شهرها به رییس جمهوری ارائه شده است، گفت: از جمله مشکلات مطرح شده در این گزارش، تداخل تقسیمات کشوری به ویژه در حاشیه کلانشهرها است.

وی افزود: وضعیت و مشکلات کنونی کلانشهرها باعث شده تا بدنبال انجام اقدامات سریع و تغییر در شیوه سنتی اداره شهرها باشیم.

معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با مدیریت کنونی شهرهای کشور، هیچ گونه ارزشی در شهرها قابلیت حفاظت نخواهند داشت و ثروت های آتی شهر نیز از بین می رود.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور گفت: ارزیابی بودجه شهرداری های کشور نشان می دهد که بیشتر بودجه شهرداری ها بودجه های ناپایدار حاصل از شهر فروشی است.

وی با انتقاد از افزیش ساخت و سازها در کلانشهرها به ویژه تهران ، افزود: بررسی بودجه شهرداری تهران از سال های 84 تا 92 نشان دهنده یک شیب بسیار زیاد است.

وی از نهادهای اجتماعی خواست تا ضمن پیگیری این آمار و اطلاعات نسبت به این آمارها واکنش نشان دهند.

حناچی با بیان اینکه هیچ راهی به جر تغییر رویه در اداره کلانشهرها وجود ندارد، اضافه کرد: نهادهای اجتماعی در کنار مسوولان به اجرایی شدن تغییر رویه در اداره کلانشهرها کمک کنند.

وی اطمینان داد: در سایه عقلانیت و تجربه های گذشته، این هدف محقق خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش شیخ بهایی در برنامه ریزی برای شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: استخوانبندی جدید شهر اصفهان بر پایه استخوانبندی های قدیمی این شهر بنا شده است.

حناچی بابیان اینکه این الگوی توسعه به ندرت در شهرهای کشور مشاهده می شود، اضافه کرد: بافت تاریخی بیشتر شهرهای تاریخی با افزایش جمعیت، از سکنه خالی شده اند.

معاون وزیر راه با اشاره به وجود چهار کارخانه با ارزش ریسندگی و بافندگی در محور چهارباغ اصفهان در سالهای گذشته، گفت: بی توجهی به طرحی که مرحوم « میرمیران » برای احیای این کارخانه ها وحتی حفظ رونق اقتصادی آنها ارائه کرد، باعث نابودی این کارخانه ها شد.

وی با بیان اینکه این کارخانه ها را از دست دادیم، تصریح کرد: وجه تمایز مدیران گذشته با مدیران کنونی بالا بودن عقلانیت مدیران کنونی است.

حناچی افزود: معیارهای ارزش گذاری بر شهرها تغییر کرده و مبنای آن میزان ارزش های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و اجتماعی قرارگرفته است.

پ/7135/ 7132
کد N242022

وبگردی