آفتاب

چورکین: آمریکا برای تغییر رژیم در اوکراین 5 میلیارد دلار هزینه کرده است

چورکین: آمریکا برای تغییر رژیم در اوکراین 5 میلیارد دلار هزینه کرده است

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با مقصر دانستن آمریکا در تحولات اوکراین مدعی شد که واشنگتن برای تغییر رژیم در کی یف پنج میلیارد دلار هزینه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، "ویتالی چورکین" با اعلام این مطلب گفت: موضع آمریکا در خصوص تحولات اوکراین بسیار تندتر از اتحادیه اروپا بود بطوریکه واشنگتن برای تغییر رژیم در کی یف پنج میلیارد دلار هزینه کرد.

اوکراین از ماه نوامبر سال گذشته میلادی وارد بحران شد و در نهایت با مداخله غرب معترضین توانستند "ویکتور یانوکوویچ" را از ریاست چمهوری برکنار کرده و یک دولت موقت غرب گرا را در این کشور بر سر کار بیاورند. از آن زمان تا کنون روسیه و غرب بر سر این کشور وارد تنش شده اند و هر یک دیگری را متهم به دامن زدن به بحران این کشور می کند.

نماینده روسیه در سامان ملل متحد در ادمه اظهارت خود که در گفتگو با شبکه 24 روسیه ایراد شد، گفت: به نظر می رسد این آمریکائی ها بودند که یک پروژه افراطی را در اوکراین پیاده کردند. آنها (آمریکا) نمی خواستند هیچگونه مصالحه ای میان یانوکوویچ و مخالفین وی انجام شود. و من فکر می کنم روند تحولات اوکراین به گونه ای پیش رفت که آمریکا تصمیم گرفت با تزریق پنج میلیارد دلار به تغییر رژیم در اوکراین کمک کند.

این اظهارات در حالی است که اغلب مقامات آمریکایی در روزهای اخیر روسیه را بارها تهدید کرده اند که در صورت ادامه رویکرد خود در خصوص اوکرین تحریم های بیشتری را علیه مسکو اعمال می کنند.

در همین رابطه شب گذشته "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با "سرگئی لاوروف" همتای روس خود از روسیه انتقاد کرد. کری در گفتگو با لاوروف، درباره ناتوانی مسکو در کاهش تنش در اوکراین، عمیقا ابراز نگرانی کرد.

به گفته مقامات آمریکایی، کری  در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف این نگرانی را با اشاره به شواهدی مبنی بر ادامه فعالیت جدایی ‌طلبان در اشغال ساختمانهای دولتی و اسیر کردن غیرنظامیان و روزنامه‌ نگاران در شرق اوکراین عنوان کرده است.

علاوه بر این، "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا، نیز در زمان حضور در کی یف به مقامات اوکراین درباره حمایت آمریکا از غرب گرایان این کشور وعده داده است. این تحرکات واشنگتن می تواند به تشدید اختلافات میان کی یف و مسکو منجر شود. در همین رابطه طی روزهای گذشته لاوروف اوکراین را به نقض توافق نامه ژنو که در تاریخ 28 فروردین به امضا رسید متهم کرد.

 

 

 

کد N241501

وبگردی