آفتاب

وزیر توسعه ترکیه: تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران برای ترکیه الزام آور نیست

وزیر توسعه ترکیه: تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران برای ترکیه الزام آور نیست

وزیر توسعه ترکیه با اشاره به صادرات الکتریسیته ایران به ترکیه بار دیگر تاکید کرد: به غیر از تحریم‌های اعمالی از سوی سازمان ملل علیه ایران هیچ یک از تحریم‌های یک جانبه آمریکا و اروپا شامل ترکیه نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه صباح - چاپ ترکیه، با توجه به این که در سال‌های اخیر تجارت طلا میان ایران و ترکیه بر سر زبان‌ها افتاده است، صادرات الکتریسته از ایران به ترکیه دوره‌ای جدیدی را آغاز کرده است.

جودت ییلماز، وزیر توسعه ترکیه در بازگشت از تهران گفت: صادرات برق ظرفیت‌های دوکشور برای همکاری را افزایش داده و گام‌های لازم در این باره برداشته شده است.

وی ادامه داد: به غیر از تحریم‌های اعمالی از سوی سازمان ملل علیه ایران هیچ یک از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا شامل ترکیه نمی‌شود و در همکارهای تجاری خود با ایران این تحریم‌های یک جانبه لحاظ نخواهد کرد.

این روزنامه ترک با اشاره به تاثیر تحریم‌های اعمالی بر صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه گفت: به دلیل تحریم‌های اعمالی میزان واردات شرکت نفتی توپراش از ایران به طور فاحش کاهش یافت. به گونه‌ای که در سال 2011، 9.3 میلیون تن نفت خام وارداتی ترکیه، در سال گذشته به 5.3 میلیون تن رسید.

جودت ییلماز در این باره افزود: اگرچه در زمینه نفت و گاز تحریم‌های یک‌جانبه اروپا و آمریکا وجود دارد اما ما نیازی به پیروی از آن‌ها نداریم. در حوزه نفت شرکت‌های خصوصی مخاطب هستند.

هم‌چنین به نوشته روزنامه صباح، تانر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: این کشور تا سال 2023 تاسیسات هسته‌ای خود را در سینوپ و آک کویو راه‌اندازی می‌کند. برای به فعالیت انداختن این دو راکتور در کل باید 16 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام گیرد و با بررسی‌های انجام شده 460 شرکت می‌توانند در این زمینه همکاری کنند.

انتهای پیام

کد N241143

وبگردی