آفتاب

وزیر خارجه اسبق روسیه: آمریکا نگاه ابزاری به بحران اوکراین دارد

وزیر خارجه اسبق روسیه: آمریکا نگاه ابزاری به بحران اوکراین دارد

مسکو- ایرنا- ˈایگور ایوانفˈ وزیر خارجه اسبق روسیه اعلام کرد: آمریکا از مساله اوکراین مانند یک ابزار در بازی ژئوپلیتیکی بزرگ خود استفاده می کند.

به گزارش ایرنا، ایوانف که ریاست سازمانی اجتماعی به نام ˈشورای امور بین المللی روسیهˈ را برعهده دارد، روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه راسیسکایا گازتا ارگان دولت روسیه گفت: آمریکا قصد کمک جدی به اوکراین ندارد و نمی خواهد هزینه های سنگینی به خاطر این کشور متحمل شود.

وی افزود: اوکراین به خودی خود برای آمریکا اهمیت ندارد بلکه واشنگتن می خواهد از بحران این کشور برای کسب امتیازها و منافعی استفاده کند.

این مقام سابق روس با بیان این که آمریکا در مساله اوکراین سه هدف راهبردی دنبال می کند، اظهار داشت: هدف اول بازداشتن روسیه و جلوگیری از تقویت و تحکیم موقعیت و مواضع این کشور در عرصه بین المللی است. هدف دوم آمریکا هم جان تازه بخشیدن به ناتو و فراهم آوردن شرایطی است که کشورهای اروپایی هزینه های نظامی خود را افزایش دهند.

ایوانف هدف دیگر آمریکا را در مساله اوکراین، تقویت موضع واشنگتن در بازار جهانی انرژی و تغییر آن به نفع خود دانست.

وی با اشاره به اهمیت توافقنامه ژنو برای حل بحران اوکراین خاطرنشان کرد: عدم پیگیری اجرای مفاد این توافقنامه اشتباه بزرگی خواهد بود.

وزیر امور خارجه اسبق روسیه گفت: اوکراین مانند بشکه باروتی است که دیر یا زود منفجر خواهد شد و این واقعه عواقب فاجعه باری برای همه در پی خواهد داشت.

وی افزود: هر چند این توافقنامه بیشتر جنبه اعلامیه ای دارد اما در شرایط کنونی تنها پایه و اساس موجود برای همکاری های بین المللی برای حل و فصل بحران اوکراین است.

اروپام/2242**518**1485** 1337
کد N240620

وبگردی