آفتاب

سلطان برونئی از چالش های آینده جنوب شرق آسیا ابراز نگرانی کرد

سلطان برونئی از چالش های آینده جنوب شرق آسیا ابراز نگرانی کرد

کوالالامپور– ایرنا – حسن بولیکا سلطان برونئی آینده منطقه جنوب شرق آسیا را غیرقابل پیش بینی دانست، اما گفت که این منطقه از جهان در ده آینده با چالش های مختلف و شدیدتر از چالش های کنونی مواجه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، وی که برای سفر رسمی سه روزه در سنگاپور بسر می برد روز سه شنبه طی سخنانی در نشستی با عنوان آینده آ.سه.آنˈ، از رقابت بین قدرت های بزرگ جهانی در جنوب شرق آسیا ابراز نگرانی کرد.

وی ˈتقسیم بندی های تاریخی و سیاسی کشورها با توجه به احساسات ملی گرایانهˈ و ˈمشکلات بر سر راه حل و فصل اختلافات دریاییˈ را از خطرات بالقوه ای دانست که این منطقه را تهدید می کند.

هم اکنون چین و برخی کشورهای جنوب شرق آسیا و اتحادیه آ.سه.آن بر سر مالکیت بخش هایی از جنوب دریای چین اختلافات دارند و آمریکا نیز تلاش دارد با ورود به این اختلاف شرایط را برای حضور بیشتر خود در منطقه فراهم کند.

اختلافات چین با مالزی، ویتنام، فیلیپین، سنگاپور، برونئی و تایوان بر سر مالکیت برخی مناطق این دریا سبب شده که مساله چشم انداز و دورنمای صنعت فراساحل دریای جنوبی چین به یکی از موضوعات روز دنیا تبدیل شود.

تنش ها در شمال شرق آسیا بین چین و ژاپن نیز بر سر برخی جزایر در حال افزایش است.

سلطان برونئی گفت که مشکلات منطقه ای باید از طریق گفت وگو و طرح های صلح آمیز حل شود.

وی همچنین از اعضای آ.سه.آن خواست هماهنگی و همکاری داخلی بیشتری برای حل مشکلات داشته باشند.

کشورهای مالزی، تایلند، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین، برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار و کامبوج اعضای 10 گانه اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ.سه. آن) هستند و جمعیت کشورهای عضو این اتحادیه 537 میلیون نفر است و مساحت آن به چهار میلیون و 500 هزارکیلومتر مربع می رسد.

به گزارش شبکه خبر آسیا، سلطان برونئی همچنین از پیشنهاد سنگاپور برای ایجاد یک مرکز فرماندهی در این کشور به منظور کنترل و هماهنگی در عملیات انسان دوستانه در مواردی که فاجعه ای منطقه ای اتفاق می افتد، استقبال کرد.

وی گفت که این مرکز به افزایش همکاری میان کشورهای عضو آ.سه.آن خواهد انجامید .

وزیر امور خارجه سنگاپور اخیرا در برابر پرسشی مبنی بر عدم همکاری کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن برای یافتن هواپیمای پرواز ام.اچ 370 مالزی قرار گرفت.

وی این مورد را رد کرد اما سنگاپور پس از چند روز آمادگی این دولت – شهر را برای میزبانی مرکز امدادرسانی، هماهنگی و فرماندهی عملیات کمک های بشردوستانه در منطقه اعلام کرد.

آساق**1611
کد N239068

وبگردی