آفتاب

یک استاد دانشگاه: ثبات افغانستان در گرو انتقال بدون چالش قدرت است

یک استاد دانشگاه: ثبات افغانستان در گرو انتقال بدون چالش قدرت است

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است اگر پروسه تغییر قدرت در افغانستان بدون چالش انجام شود، ثبات سیاسی و اقتصادی به این کشور باز می‌گردد.

دکتر جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان با اشاره به انتخابات افغانستان و پروسه تغییر قدرت در این کشور اظهار کرد: انتخابات صورت گرفته در افغانستان اولین انتخاباتی است که در آن پروسه انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز و توسط خود افغان‌ها طی چند دهه گذشته در حال رخ دادن است.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این انتخابات بدون چالش به اتمام برسد، بیشتر کشورهایی که قصد سرمایه‌گذاری در افغانستان را دارند به آینده افغانستان امیدوار می‌شوند و رشد افغانستان در همه ابعاد را در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه افغانستان بیشترین مشکل را در حوزه امنیتی و اقتصادی دارد، یادآور شد: افغانستان در حوزه امنیتی نیازمند رسیدن به آرامش و برقراری امنیت و رسیدن به شرایط صلح است، اگر انتخابات بتواند در این حوزه اثر مثبت بگذارد، صلح و ثبات را برای همسایگان در منطقه به ارمغان می‌آورد و پیشرفت و رونق اقتصادی آن وابستگی شدیدی به شرایط امنیت افغانستان دارد.

رحیمی جهان‌آبادی تصریح کرد: در هر کشوری زمانی سرمایه داخلی و خارجی جذب می‌شود که شرایط امنیتی و اقتصادی آن در ثبات باشد و اگر افغانستان انتخابات آرامی را داشته باشد و این شرایط را بهبود ببخشد مشکلات اقتصادی آنها کم کم برطرف می‌شود.

وی با بیان این که افغانستان علاوه بر مشکلات اقتصادی، مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اداری هم دارد، خاطرنشان کرد: افغانستان چند دهه در جنگ بوده است و رفع معضلات آن تا حدودی زمان‌بر است و ظرف 2-3 سال نتیجه بخش نخواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه از بین نامزدهای کنونی اتنخابات ریاست جمهوری شانس عبدالله عبدالله برای تصدی این پست بیشتر است، افزود: اکثر نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان در رابطه با کشورمان نگاه‌های مثبتی دارند.

انتهای پیام

کد N238388

وبگردی