آفتاب

نماینده سنندج خواستار تشکیل کارگروه جبران عقب ماندگی کردستان در دولت شد

نماینده سنندج خواستار تشکیل کارگروه جبران عقب ماندگی کردستان در دولت شد

تهران - ایرنا - نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی از رییس جمهوری خواست تا با تشکیل کارگروه جبران عقب ماندگی کردستان، پیشگیری از مشکلات این استان عملیاتی شود.

«سالار مرادی» در نطق میان دستور جلسه علنی روز سه شنبه مجلس با برشمردن مشکلات استان کردستان گفت: هرچند طی سال های گذشته مطالبات و خواسته مردم کردستان از تریبون های مختلف مطرح شده و اقدامی هرچند اندک در راه توسعه کردستان انجام شده است اما مردم کردستان از دولت تدبیر و امید انتظار و توقع بیشتری دارند زیرا نسبت به سایر استان های کشور از محرومیت بیشتری رنج می برند.

وی افزود: مردم استان کردستان در تحقق حماسه سیاسی ملت ایران نقش تاثیرگذاری داشتند و به برنامه های دکتر روحانی بیش از 72 درصد رای آری گفتند.

مرادی با طرح این سوال که چه میزان از برنامه های دولت در حوزه های سیاسی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی درباره استان کردستان محقق شده است، گفت: مردم کردستان امیدوارند در آینده نزدیک شاهد سفر هیات دولت به کردستان و چاره جویی برای مشکلات این استان باشند.

مرادی در ادامه به ذکر آماری در خصوص توسعه نیافتگی استان کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: این شاخص ها جای سوال دارد که چرا بعد از سی و چند سال از عمر انقلاب اسلامی ،هنوز کردستان در برخی شاخص ها رتبه های 25 تا 28 کشوری را دارد.

وی با ارایه آماری درباره توسعه صنعتی و معدنی استان کردستان، پایین بودن سهم این استان در تولید ناخالص داخلی، و پایین بودن شاخص های بخش صنعت، معدن و کشاورزی اظهار داشت: درحالی که در کردستان 300 معدن فعال و 18 نوع ماده معنی یافت می شود اما به دلیل خام فروشی و این که در کنار معادن هیچ کارگاه و صنایع تبدیلی نداریم و معادن غیرکارشناسی و با رانت واگذار شده شاهد رشد بخش معدن نبوه ایم.

وی با یادآوری سهم 78 درصدی خدمات در این استان اظهار داشت: این آمارها نشان می دهد که در کردستان صنعت، معدن و کشاورزی مورد اقبال نیست و بخش خدمات توانسته است شاخص های متوسط کشوری را پشت سر بگذارد در حالی که بخش خدمات هیچ کمکی به توسعه پایدار تولید و اشتغال نمی کند.

نماینده مردم سنندج خواستار سرمایه گذاری دولت برای ایجاد طرح های عظیم صنعتی در استان کردستان شد و تاکید کرد: دولت باید برنامه چندساله تدوین کند تا شاخص های استان کردستان به متوسط کشوری برسد.

این نماینده استان کردستان اظهار داشت: اقوام ایرانی همیشه ایرانی هستند و آن را افتخار می دانند.

سیام**2025 ** 1418
کد N238351

وبگردی