آفتاب
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:

الگوگیری از اهل بیت (ع) را جدی نگرفته‌ایم

الگوگیری از اهل بیت (ع) را جدی نگرفته‌ایم

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: اگر حب اهل بیت(ع) همراه با یک مشق زندگی و بهره‌گیری از اندیشه‌های آنان نباشد سر از رفتارهایی که صرفا به خودمشغولی انسان‌ها منجر می‌شود، درمی‌آورد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: اگر حب اهل بیت(ع) همراه با یک مشق زندگی و بهره‌گیری از اندیشه‌های آنان نباشد سر از رفتارهایی که صرفا به خودمشغولی انسان‌ها منجر می‌شود، درمی‌آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: ما باید در ارتباط با اهل بیت سه وظیفه " محبت ورزی به آنان"، "دریافت آموزه‌های دینی" و "الگوپذیری" از آنان را به انجام برسانیم.

مبلغی با اشاره به غیر مطلوب بودن وضعیت جامعه در دو بعد "فاقد الگوی غیر منسجم" و دیگری "واجد الگوی منسجم ولی غیر سازگار با دین" گفت: اگر در هر یک از این دو وضعیت، حتی اندیشه‌های درست و عمیق دینی هم مطرح شود، چندان راه به جایی نمی‌برد.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: الگوها و وضعیت‌های آن‌ها هستند که به جامعه ساختار، چارچوب و خط مشی می‌بخشند و مشق زندگی افراد آن را تعیین می‌کنند.

مبلغی با اشاره به این‌که «حضرت فاطمه (س) الگوی همه بشریت است» گفت: ظرفیت الگو بودن حضرت زهرا (س) و قابلیت تبدیل شدن آن به الگوی اجتماعی به اندازه‌ای است که حتی معصومین (ص) نیز از ایشان الگوبرداری می‌کردند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تحلیل وضعیت جامعه در سه رسالتی که نسبت به جامعه دارند، یادآور شد: حب اهل بیت (ع) چهار لایه شامل احساس قلبی محبت ورزانه به آنان، شادی کردن در شادی‌های آنان و اظهار ناراحتی داشتن نسبت به رنج‌هایشان و بسط زمینه‌های محبت ورزی از خاستگاه آنان به انسان‌ها است.

وی گفت: در این زمینه با یک آسیب جدی مواجه شده‌ایم و آن این که بسیاری از ما عمدتا به "ابراز اندوه در مصیبت آنان" بسنده کرده‌ایم در حالی که سه لایه دیگر هم ضروری است بلکه برخی از آن‌ها به متن زندگی ارتباط بیشتری پیدا می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: ما در زمینه الگوپذیری از اهل بیت نیز وضعیت مناسبی نداریم، تا زمانی که از آنها الگو نگیریم عمق کلمات و جملات آنها فهم و دریافت صحیح نخواهد شد و این اندیشه‌ها جایگاه اجتماعی نیز پیدا نمی‌کنند.

مبلغی ادامه داد: اگر فرآیند الگوپذیری از اهل بیت (ع) در جامعه تعطیل شود مردم بیشتر به الگوهای خودساخته روی می‌آورند و در این صورت، دیگر کلمات آنها یا تاثیری ندارد و یا اینکه بیشتر بر وفق الگوهای خود ساخته تفسیر می‌شود.

وی ادامه داد: اهم و مهم منظومه اهل بیت(ع) را رعایت نکردن متضمن خدمتی به آنان نیست، حوزه، دانشگاه و اندیشمندان در این زمینه رسالت سنگینی بردوش دارند.

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: الگوپذیری یک مقوله ساده، سطحی و قابل کشف و فهم با ذهن ابتدایی انسان نیست، الگوهای اجتماعی خصوصا الگوهای دینی و به ویژه آن که چندین قرن بر زمان تحقق آن‌ها گذشته باشد نیازمند مطالعاتی عمیق است و مشکل ما این است که الگوگیری از اهل بیت (ع) را جدی نگرفته‌ایم.

مبلغی افزود: رابطه زمان پرتحول با الگوهای واقع در گذشته تاریخ و ارتباط الگوسازان تاریخ با اقتضائات الگوپذیری جدید با یک مطالعات سمبل شده و رها شده به حال خود به نتیجه نمی‌رسد، بلکه باید معرفت لازم برای الگوپذیری و شناخت و تاسی از الگوهای قدیم در زمانه‌های پرتحول ایجاد شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: اگر ما در زمینه حب اهل بیت(ع)، افزون بر توجه به مصائب آنان دانش، بینش و منش اجتماعی را هم از آنان دریافت کنیم درآن صورت انسانیت، اخلاق، عشق به خداوند و پیشرفت در جامعه وفور می‌یابد.

انتهای پیام

کد N238044

وبگردی