آفتاب

هشدار سئول نسبت به آزمایش اتمی قریب‌الوقوع کره‌شمالی

هشدار سئول نسبت به آزمایش اتمی قریب‌الوقوع کره‌شمالی

وزیر دفاع کره جنوبی با اشاره به افزایش چشمگیر تحرکات و فعالیت‌ها در اصلی‌ترین محل آزمایش موشکی کره شمالی عنوان کرد که پیونگ‌یانگ احتمالا در حال آماده‌سازی برای اجرای چهارمین آزمایش هسته‌ای خود است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کیم مین سئوک، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در این خصوص عنوان کرد: ارتش ما فعالیت‌های زیادی را در اطراف و همچنین درون سایت آزمایش هسته‌ای "پونگیه ری" مشاهده کرده است.

کیم مین سئوک تاکید کرد که طرح تسلیحات هسته‌ای کره شمالی در مرحله‌ای است که می‌تواند یک آزمایش هسته‌ای انجام دهد و این امر تنها منوط به دستور رهبر این کشور است.

کره شمالی پیشتر در سال‌های 2006، 2009 و 2013 در همین سایت سه آزمایش هسته‌ای انجام داده است که با محکومیت‌ بین‌المللی مواجه شد و تحریم‌هایی را برای پیونگ‌یانگ به همراه داشت.

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی بدون ارائه جزئیات بیشتر عنوان کرد که ممکن است این تحرکات "تاکتیک فریبنده‌" برای افزایش تنش‌ها در آستانه سفر باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا به کره جنوبی باشد.

اوباما در بخشی از تور آسیایی خود به سئول سفر خواهد کرد و این احتمال داده می‌شود که ممکن است کره شمالی یک عمل تحریک‌آمیز را همزمان با این سفر انجام دهد. پیونگ‌یانگ روز دوشنبه سفر اوباما را خطرناک توصیف کرده و اعلام کرد که این اقدام ممکن است تنش‌های نظامی در شبه جزیره کره را افزایش داده و به رقابت تسلیحات هسته‌ای منجر شود.

این در حالی است که به گفته بسیاری از تحلیل‌گران، پیونگ‌یانگ در حال حاضر هیچ آزمایش هسته‌ای انجام نخواهد داد زیرا در این صورت باعث نارضایتی چین نیز شده و همچنین احتمال از سرگیری مذاکرات شش‌جانبه برای خلع تسلیحات هسته‌ای خود را نیز از بین خواهد برد.

انتهای پیام

کد N237895

وبگردی