آفتاب

قنبری: عملکرد حکومت، سازنده اعتماد عمومی است/سرمایه اجتماعی در دولت قبل تحلیل رفت

قنبری: عملکرد حکومت، سازنده اعتماد عمومی است/سرمایه اجتماعی در دولت قبل تحلیل رفت

یک عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه "بازسازی اعتماد عمومی میان مردم پروسه‌ای طولانی‌مدت است"، گفت: به دلیل عملکرد دولت احمدی‌نژاد در سالیان اخیر، اعتماد عمومی دچار خدشه‌ای اساسی شده است که بازسازی آن به سادگی امکان‌پذیر نیست.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "اعتماد عمومی از نتیجه رابطه میان شهروندان و حاکمیت به وجود می‌آید"، اظهار کرد: برداشتی که از عملکرد حکومت، در ذهن شهروندان نقش می‌بندد، در مجموع سازنده احساس اعتماد عمومی در آنها نسبت به حکومت است. این اعتماد نتیجه عملکردهایی است که در عالم خارج از ذهن اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه "اعتماد دارای ابعاد ذهنی نیز هست"، افزود: زمانی که صحبت از برداشت شهروندان از عملکرد حکومت می‌شود، یک بُعد روانی و ذهنی نیز در این موضوع به وجود می‌آید که هیچگاه نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ چه بسا عنصر اصلی ایجاد اعتماد در مردم همین بُعد روانی و ذهنی باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "در مجموع، اعتماد عمومی برگرفته از اعمالی است که حکومت در ارتباط با شهروندان خود انجام می‌دهد"، اظهار کرد: برداشت‌های مثبت از اعمال حکومت در بر دارنده اعتماد است و برداشت‌های منفی از این اقدامات نیز بی‌اعتمادی را به همراه خود می‌آورد.

قنبری در ارزیابی سیمای اعتماد عمومی در کشور طی سالیان اخیر، با تاکید بر اینکه "اعتماد عمومی در نتیجه عملکرد دولت احمدی‌نژاد دچار خدشه‌ای اساسی شده است"، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر بویژه در دوره دولت گذشته، در نتیجه عملکرد آقای احمدی‌نژاد خدشه‌ای اساسی به اعتماد عمومی در جامعه وارد شده است که بازسازی این خدشه به سادگی امکان‌پذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه "بازسازی اعتماد عمومی در کشور، پروسه‌ای بلندمدت است"، خاطرنشان کرد: در جهت بازسازی احساس اعتماد عمومی در مردم نسبت به حکومت، حکومت باید رفتار ساده‌تری با مردم داشته باشد.

قنبری با بیان اینکه "اقناع" عنصری اساسی برای ایجاد اعتماد عمومی در جامعه است، گفت: نظام سیاسی باید در تلاش باشد تا اقناع کند و دولت باید بداند که انجام این کار به سادگی صورت نمی‌گیرد و باید مؤلفه‌های خاصی در این زمینه وجود داشته باشد؛ چراکه همین شهروندان به سادگی اقناع نمی‌شوند.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه "اقناع نباید هیچگاه در راستای فریب مردم انجام شود"، تاکید کرد که این کار باید بر مؤلفه‌های مناسبی استوار باشد تا بتواند به نوعی در مردم اعتمادات لازم را به وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه "تا ایجاد اعتماد عمومی در جامعه فاصله بسیار زیادی وجود دارد"، اظهار کرد: بواسطه انجام یک سری اقدامات از سوی دولت قبلی، اعتماد عمومی و در مجموع سرمایه اجتماعی در کشور تحلیل رفته است که بازسازی آن نیز پروسه‌ای طولانی‌مدت است. در این پروسه هرچه عملکردها صادقانه‌تر باشد، این اعتماد زودتر بازسازی می‌شود.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته از سوی دولت طی ماه‌های اخیر، خاطرنشان کرد: در مدت کوتاهی که از عمر دولت یازدهم گذشته است، ما شاهد برداشتن گام‌های مثبتی در جهت بازسازی اعتماد عمومی در جامعه بوده‌ایم و مشاهده می‌کنیم که طی ماه‌های اخیر مردم احساس یگانگی بیشتری با دولت می‌کنند.

قنبری در ادامه با اشاره به نقش و اثرگذاری سایر ارگان‌های کشور در ایجاد اعتماد عمومی میان مردم، تصریح کرد: نظام سیاسی یکی از مهمترین و اساسی‌ترین عناصر ایجاد اعتماد در جامعه است؛ چراکه محوریت اعتماد عمومی توسط نظام سیاسی ایجاد می‌شود.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با اشاره به نقش عناصر دیگری همچون فرهنگ سیاسی در ایجاد اعتماد عمومی در جامعه، گفت: اساسی‌ترین عنصر در ایجاد اعتماد عمومی، عنصر نظام سیاسی است؛ چراکه عملکرد این عنصر می‌تواند تأثیرات بسیار زیادی در ایجاد اعتماد میان مردم داشته باشد.

وی به بایدهایی که در شرایط فعلی و همزمان با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت باید مورد توجه قرار بگیرد نیز اشاره کرد و افزود: در موضوع هدفمندی یارانه‌ها دولت نباید هیچگاه نیازهای مردم را نادیده بگیرد؛ زیرا زمانی که مشاهده می‌کنیم حجم عظیمی از مردم نسبت به دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام می‌کنند، به معنی نیازمند بودن آنهاست.

این فعال سیاسی اضافه کرد: دولت باید در تلاش باشد تا فضایی مبتنی بر اعتماد در جامعه ایجاد کند و در آن برای مردم این احساس به وجود بیاید که در صورتی که از دریافت یارانه نقدی انصراف بدهند، امکان اقدام مناسب در جهت خدمت‌رسانی به آنها در دولت به وجود می‌آید.

قنبری در پایان با بیان اینکه "بهتر بود دولت گزینه‌های مناسب‌تری برای مردم قرار می‌داد"، اظهار کرد: بهتر بود دولت در بحث انصراف از دریافت یارانه‌های نقدی گزینه‌های مناسبی را برای مردم انتخاب می‌کرد و به آنها این امکان را می‌داد که به طور مثال انتخاب کنند که یا یارانه نقدی را دریافت کنند یا بیمه سلامتشان تأمین شود.

انتهای پیام

کد N237625

وبگردی