آفتاب

تدوام انکار و مخفی‌کاری دولت استرالیا نسبت به برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی

تدوام انکار و مخفی‌کاری دولت استرالیا نسبت به برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی

با وجود محرز بودن وجود زرادخانه‌ها و سلاح‌های اتمی متعدد در رژیم صهیونیستی، دولت استرالیا هم‌چنان به انکار و مخفی‌کاری در این خصوص ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد استرالیا، پرونده‌های محرمانه دولتی نشان می‌دهد، دولت استرالیا به همراه دیپلمات‌ها و مأموران دستگاه‌های امنیتی این کشور طی بیش از 30 سال از وجود زرادخانه‌ای از سلاح‌های هسته‌ای در رژیم صهیونیستی اطلاع داشته‌اند اما در این‌باره تا حد گمراه کردن پارلمان تجاهل کرده‌اند.

پرونده‌های محرمانه دیپلماتیکی که در حال حاضر با سرآمدن دوره مربوطه از سوی مرکز اسناد ملی استرالیا منتشر شده، بیانگر سیاست دراز مدت دولت استرالیا برای چشم‌پوشی بر روی زرادخانه اتمی رژیم صهیونیستی است.

گزارش‌های توجیهی تهیه شده برای بیل هایدن، وزیر امور خارجه وقت استرالیا در سال 1987 نشان‌دهنده برآوردهای اطلاعاتی مبنی بر این بوده است که رژیم صهیونیستی در آن زمان حدود 20 سلاح اتمی در اختیار داشته است. قابلیت‌های فن‌آوری رژیم صهیونیستی این امکان را می‌داده است که بدون متوسل شدن به آزمایش اتمی، آن را در موقع لزوم به‌کار گیرد.

هایدن در یک مکاتبه محرمانه با هانس بلیکس، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی اتمی در سپتامبر 1987 نوشته بود "شکی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی تسلیحات اتمی در اختیار دارد "، اما در همان زمان، وزارت خارجه استرالیا به هایدن توصیه کرده بود در ملإ عام اطلاع قابلیت‌های هسته‌ای این رژیم را کتمان کند. به همین دلیل در همان ماه سپتامبر 1987 هایدن خطاب به پارلمان گفته بود ما هیچ اطلاعی برای تأیید این شایعات در مجهز بودن اسراییل به سلاح هسته‌ای نداریم. این در حالی است که اسناد فاش شده حاکی از این است که استرالیا از اوایل دهه 1950 برنامه هسته‌ای اسراییل را زیر نظر داشته است.

در سال 1996 کمیسیون انرژی اتمی استرالیا اطلاعات حساسی از سازنده فرانسوی تأسیسات اتمی اسراییل موسوم به «دیمونا» به دست آورد که وجود یک کارخانه فرآوری شیمیایی برای استخراج پلوتونیوم از سوخت استفاده شده در نیروگاه را نشان می‌داد. در سال 1970 سازمان اطلاعات مشترک استرالیا به این نتیجه رسیده بود که اسراییل می تواند چند بمب اتمی داشته باشد.

پروفسور گرت ایوانز، وزیر امور خارجه پیشین استرالیا که برای مدت طولانی در موضوع خلع سلاح هسته‌ای فعال بود، ماه گذشته علناً رژیم صهیونیستی را به عنوان یکی از 9 کشور مجهز به تسلیحات اتمی خواند که مصمم است به مدت نامحدود زرادخانه هسته‌ای خود را نگه دارد. اما وی در تاریخ 14 آوریل 2014 از توضیح در مورد علت اذعان نکردن استرالیا به این که اسراییل دارای یک برنامه هسته‌ای است خودداری کرده و تنها گفته است: "دنیا هنوز به این امر اذعان نکرده و البته این مسأله عجیبی نیست اما قابل قبول هم نخواهد بود. "

انتهای پیام

کد N237458

وبگردی