آفتاب
مطهرنژاد:

از زندانی تابو درست نکنیم/تولید زندانی کم شود

از زندانی تابو درست نکنیم/تولید زندانی کم شود

مدیرعامل بنیاد تعاون حمایت از زندانیان گفت: در سال 92، 10 هزار شغل مولد و جدید به فرصت‌های شغلی زندانیان اضافه شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحیم مطهرنژاد در حاشیه بازدید خبرنگاران از ندامتگاه شهرری به مناسبت میلاد دخت نبی در نشست خبری اظهار کرد: جامعه را باید ترغیب کرد که افراد به دلیل جرایم جزئی به زندان فرستاده نشوند، بلکه افرادی که خط قرمز نظام را زیر پا می‌گذارند به زندان ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: تولید زندانی باید کم شود. افرادی که جرم‌شان سنگین و برای جامعه خطرآفرین هستند جای‌شان در زندان است، اما افرادی که قانون را نقض می‌کنند و می‌توانند آن را جبران و دوباره به زندگی ادامه دهند نباید وارد زندان شوند. در حقیقت تولید زندانی باید آمارش نزول پیدا کند، این امر به صلاح مردم و نظام است.

مدیرعامل بنیاد تعاون حمایت از زندانیان خاطرنشان کرد: نباید مسائل خانوادگی و حقوقی را با مسائل کیفری اشتباه گرفت و به خاطر مسائل خانوادگی و حقوقی مانند مهریه افراد را به زندان انداخت.

مطهرنژاد تصریح کرد: به ازای تولید یک زندانی، سه الی چهار عضو از خانواده دچار آسیب می‌شوند در حقیقت وقتی زندانی تولید می‌شود خانواده آن نیز جامعه هدف قرار می‌گیرد و قطعا دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی با بیان اینکه ما برای آزادی زندانیان پول هزینه می‌کنیم اما برای اشتغال آنها هزینه‌ای نمی‌شود، گفت: در واقع جامعه برای آزادی زندانی هزینه می‌کند، اما هزینه‌ای برای فرصت بازگشت زندانی به کار و جامعه را فراهم نمی‌کند.

مدیرعامل بنیاد تعاون حمایت از زندانیان با بیان اینکه زندانی در دو مقطع به کار نیاز دارد، افزود: اولین مقطع در دوران محکومیت و دوره بعدی دوران رهایی از آزادی است که متاسفانه در مرحله دوم که همان رهایی از بند زندان است تدابیری در کشور ما اتخاذ نمی‌شود.

مطهرنژاد گفت: این موضوع که زندانی بعد از آزاد شدن از زندان نیاز به زندگی ندارد کاملا اشتباه است؛ زیرا باید گفت خانواده زندانی را باید از خود زندانی جدا کنیم و از زندان و زندانی تابو درست نکنیم؛ چرا که خانواده زندانی ارتباطی با موضوع تخلف زندانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه همه زندانیان را نباید به یک چشم نگاه کرد، خاطرنشان کرد: همه تصور می‌کنند تمامی زندانیان تبهکار هستند، اما اینگونه نیست. حال این سوال مطرح می‌شود چرا دخترهای زندانی که بر اثر اشتباه وارد زندان شده‌اند با توجه به اینکه زمان ازدواج‌شان فرا رسیده باید با مشکل مواجه شوند.

مدیرعامل بنیاد تعاون حمایت از زندانیان گفت: بنیاد تعاون وظیفه خود می‌داند که در دوران محکومیت زندانیان اشتغال آنها را پیگیری کند. در حال حاضر 60 هزار زندانی در کشور با حقوق و دستمزد مشغول به کار هستند و همین مقدار نیز داوطلب به کار می‌باشند اما متاسفانه از نظر امکانات با کمبودهایی مواجه هستیم.

مطهرنژاد با بیان اینکه هر وقت زندانی بعد از خارج شدن از زندان مشغول به کار شده درصد بازگشت مجددش به زندان کاهش یافته است، گفت: در سال 92، 10 هزار شغل مولد و جدید به فرصت‌های شغلی زندانیان اضافه کردیم و در دو سال گذشته چهار میلیارد تومان به انجمن حمایت از زندانیان کمک کردیم که در همین راستا 40 هزار خانواده زندانی از این کمک‌ها بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد تعاون با مشکلات مالی مواجه است، گفت: اگر ما را حمایت کنند قطعا مشکلات ما کمتر می‌شود و ما می‌توانیم خدمات بهتری را به زندانیان و خانواده‌هایشان ارائه دهیم.

مدیرعامل بنیاد تعاون حمایت از زندانیان در مورد میزان دریافت حقوق زندانیان‌های سراسر کشور، گفت: زندانیان بین 250 تا 300 هزار تومان ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند و بزرگ‌ترین کمک به زندانیان زن داخل و خارج از کشور توجه به اشتغال آنهاست.

مطهرنژاد در پایان ابراز گلایه کرد که در کشور ما متاسفانه یک ریال هم بودجه برای اشتغال زندانیان وجود ندارد. ما برای خوراک، پوشاک و بهداشت زندانیان بودجه دریافت می‌کنیم اما برای اشتغال آنها هیچگونه دریافتی نداریم.

انتهای پیام

کد N236783

وبگردی