آفتاب

بازی طولانی پوتین در اوکراین

بازی طولانی پوتین در اوکراین

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز روز دوشنبه در یک گزارش تحلیلی نوشت: ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه بازی طولانی را در اوکراین برای تقویت موقعیت خود و منافع مسکو آغاز کرده است.

به گزارش این خبرگزاری از مسکو، تصمیم روسیه برای دست یافتن به توافق بر سر بحران اوکراین به این معنا نیست که کرملین عقب نشینی کرده است؛ بلکه نشان می دهد پوتین به اندازه کافی برای دست یافتن به اهداف نهایی خود صبر و تحمل دارد.

بر اساس این گزارش، هدف بر اساس اظهارات خود وی و افراد نزدیک به او با افکاری مشابه، این است که مردم روس زبان یکبار دیگر وطنی مشترک بیابند، از جمله روس زبان هایی که در مرزهای اوکراین ساکن اند.

پوتین به عنوان یک نظریه پرداز ماهر و بازیگری فعال در عرصه سیاست بین المللی، می داند اگر برای دست یافتن به این اهداف بیش از حد تلاش کرده یا فشار وارد آورد، روسیه با آسیب جدی روبرو می شود همانطور که تهدیدهای غرب برای تحریم های شدید و تلاش اروپا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه خطرهایی را متوجه مسکو کرده است.

پوتین با امضای توافق با آمریکا، اتحادیه اروپا و اوکراین در ‍ژنو هفته گذشته به غرب نشان داد آماده مصالحه است و یک گام تاکتیکی دیگر بر داشت.

در حالی که هنوز چهارسال به انتخاب مجدد پوتین باقی است و احتمال پیروزی برای یک دوره شش ساله دیگر بسیار قوی است، پوتین می تواند از این زمان استفاده کند و تحولات اخیر امتیازات زیادی برای او در برابر رقبای غربی اش در بر دارد که سیاست هایشان بیشتر از اهداف کوتاه مدت، ناشی می شود.

ˈفئودور لوکیانوف/Fyodor Lukyanovˈ سردبیر بخش روسیه ˈگلوبال تایمزˈ (نشریه ای که وزیر امور خارجه روسیه عضو هیات تحریریه آن است) می گوید: اکنون مهم ترین نکته این است که از منابع به درستی استفاده کنیم و برای طولانی شدن بحران اوکراین آماده باشیم.

وی می گوید: توافق ها نقض می شود و بار دیگر طرفین به توافق می رسند، روسیه در موضع دفاعی نیست، بلکه پیشروی می کند. روسیه دلیلی برای نگرانی ندارد و می تواند به مسیر خود ادامه دهد.

رویترز در ادامه می نویسد: بازی طولانی پوتین یعنی وی بخواهد به زودی روس ها را وارد درگیری نظامی با اوکراین کند که این کار در شرایط فعلی به آن معناست که کشورها باید سیاست های درازمدتی را برای آینده یعنی زمانی که تحریم های فعلی روابط تجاری آنها با روسیه را پیچیده تر کند و در عرضه گاز روسیه اختلال پدید آورد، تدوین کنند.

بر پایه این گزارش، اهداف رسمی کرملین در اوکراین محدود است و شامل حفاظت از امنیت روسیه، مقابله با توسعه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو و کمک به ساکنان روس زبان اوکراین است تا آنها با تهدیدهایی مواجه نشوند. روسیه تلاش برای اقدام نظامی در اوکراین را رد می کند.

رویترز با اشاره به توافق پنج شنبه گذشته آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین برای پایان بحران این کشور به وسیله خلع سلاح گروه های غیرقانونی مسلح و همچنین نقض آتش بس اعلامی دولت کی یف، نوشت: دیپلمات های حاضر در مذاکرات می گویند این مذاکرات قابل توجه بود زیرا اولین بار بعد از چندین مذاکره با حضور ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه، دستور و اراده ای برای دست یافتن به توافق وجود داشت.

به گزارش رویترز، اما یک دیپلمات اروپایی بدبینی خود را در این زمینه ابراز کرد و گفت این توافق تنها فریبکاری دیگر از سوی مسکو است.

وی افزود: ˈروسیه با آماده نشان دادن خود برای مذاکرات از فشارهای دیپلماتیک کاست و پیش از اعمال تحریم های جدید برای خود زمان خریدˈ.

دیپلمات دیگری که خواست نامش فاش نشود، گفت: به عقیده من مذاکره و مصالحه بخشی از روش پوتین است، او اوکراین را می خواهد.

پیشنهاد روسیه برای مصالحه و توافق می تواند اختلاف نظرها را داخل اروپا و ائتلاف غرب به طور کلی علیه کرملین افزایش دهد که به نفع مسکو است.

بر اساس این گزارش، آمریکا و اتحادیه اروپا از قبل نیز اختلاف نظرهایی با یکدیگر داشته اند. در حالیکه آمریکا خواستار اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه است؛ اروپا محتاطانه تر رفتار می کند و می خواهد از رویارویی پرهزینه جلوگیری کند. اما فراتر از اظهارات رسمی و اقدامات علنی، اهداف مشخص و رسمی روسیه در مورد اوکراین زمانیکه پوتین یا نزدیکانش به ندرت اندیشه های واقعی خود را بیان می کنند معلوم می شود و این اهداف بسیار فراتر از چیزی است که تاکنون پی گرفته شده است.

پوتین در نشست خبری پنج شنبه گذشته گفت که چطور در زمان حکومت تزار، بخش های وسیعی از شرق و جنوب اوکراین به روسیه تعلق داشته است و به نام ˈروسیه نوˈ شناخته می شده اند.

وی گفت: همه اینها اراضی بود که در دهه 1920 دولت اتحاد جماهیر شوروی به اوکراین داد و فقط خدا دلیل آن را می داند.

این اظهارت تنها بخشی از یک برنامه پرسش و پاسخ طولانی بود که نزدیک به چهار ساعت به طول انجامید و عناوین فراوانی در آن مطرح شد، در حالی که موضوعات مربوط به اوکراین در آن غالب نبود. اما صاحب نظران و کارشناسان مسائل روسیه با دقت آن را دنبال کردند.

ˈآندری ایارینوف/Andrei Illarionovˈ مشاور اقتصادی پیشین پوتین که اکنون منتقد دولت اوست می گوید: اکنون هدف، احیای روسیه نو است، کرملین این کار را ماموریت تاریخی خود می داند.

ˈدمیتری پسکوف/Dmitry Peskovˈ سخنگوی پوتین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات پوتین در این زمینه و مرزهای روسیه تزاری از پاسخ طفره رفت.

به گزارش رویترز، این موضوع که ملت روس به دلیل مرزهای خودساخته ملی از هم جدا شده اند توسط نزدیکان پوتین و اندیشه های آنان توسعه داده شده است و یکی از آنها کلیسای ارتدوکس روسیه است. پوتین نزدیکی خود را به کلیسای این کشور یکشنبه شب و با حضور در مراسم عید پاک در کلیسای مسکو نشان داد؛ به وی‍ژه که اسقف اعظم برای او به طور خاص دعا کرد.

ˈمتروپولیتان هیلاریون/Metropolitan Hilarionˈ رییس بخش روابط عمومی کلیسا و از نزدیک ترین افراد به اسقف اعظم گفت: میلیون ها نفر از مردم روسیه در اوکراین زندگی می کنند و میلیون ها تن از اتباع اوکراین نیز در روسیه ساکن اند و این روند ادامه می یابد؛ ما فرهنگ، زبان و گذشته مشترکی داریم و به شدت باور دارم آینده ما نیز مشترک است.

اروپام**9157**1485** 1064
کد N236778

وبگردی