آفتاب

کمالوندی: درخواست شناسایی حق غنی‌سازی در گذشته اشتباه بود

کمالوندی: درخواست شناسایی حق غنی‌سازی در گذشته اشتباه بود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: اکسید کردن اورانیوم پنج درصد به معنای نابود کردن اورانیوم نیست و این تصوری اشتباه است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بهروز کمالوندی صبح روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشکده ادبیات و زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مصرف نهایی اورانیوم پنج درصد که الان حدود هفت تن در اختیار داریم، استفاده در نیروگاه‌های اتمی است. اورانیوم پنج درصد باید تبدیل به پودر UO2 شوند که همان اکسید اورانیوم است و بعد از آن تبدیل به قرص و در میله‌های سوختی قرار گیرد و برای استفاده از نیروگاه‌ها به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: اورانیوم پنج درصدی گاز است و خورندگی دارد و نمی‌توان بیش از دو الی سه سال آن را نگهداری کرد و باید در نهایت به سمت اکسید شدن برود که مقصد نهایی‌اش برای تولید سوخت نیروگاه‌هاست.

وی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود با اکسید کردن اورانیوم، ما ذخایرمان را از دست می‌دهیم اشتباه است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره موضوع به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران و این‌که در توافق ژنو چنین موضوعی به صراحت بیان نشده است، گفت: یکسری حقوق است که دادنی و یا سلب کردنی نیست مثل حق حیات. وقتی ما عضو ان‌پی‌تی شدیم خود به خود از حقوق هسته‌ای بهره‌مند شده‌ایم. وقتی می‌خواهید یک نیروگاه اتمی ایجاد کنید خود به خود از ابتدا تا پایان کار را می‌توانید در اختیار داشته باشید.

وی تاکید کرد: در گذشته این‌که به دنبال شناسایی حق غنی‌سازی‌مان از سوی برخی کشورها بودیم، اشتباه بوده است. نباید وارد چنین بحثی می‌شدیم؛ چراکه ما اساسا این حق را داریم. آ‌ن‌ها (آمریکایی‌ها) اگر بتوانند همه حق ما را می‌گیرند و تمام پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای‌مان را هم باز می‌کنند اما نمی‌توانند و خودشان این اعتراف را کرده‌اند در عین حال این‌که به دنبال شناسایی حق غنی‌سازی از سوی دیگران باشیم، اشتباه بزرگی است و آنهایی هم که این را می‌گویند حتما اشتباه کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که «اگر توافق صورت نگیرد و آن‌ها زیر قول‌شان بزنند چگونه می‌توان به شرایط قبلی بازگشت» گفت: اگر آن‌ها به قول و قرارشان عمل نکردند ما برنامه خودمان را پیش می‌بریم. ما حتی می‌توانیم اورانیوم‌هایی که اکسید کرده‌ایم را باز گردانیم و می‌توانیم در طول سه ماه همه چیز را به وضعیت قبل باز گردانیم. مسیری که می‌رویم غیر قابل بازگشت نیست.

کمالوندی تاکید کرد: ما به لحاظ سیاسی، فنی و حقوقی طوری رفتار می‌کنیم و جلو می‌رویم که چیزی را از دست ندهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره ذخایر اورانیوم 20 درصدی گفت: ما می‌توانیم طی دو هفته، اورانیوم پنج درصدی‌مان را در صورت نیاز به بیست درصد تبدیل کنیم.

این خبر در حال تکمیل است.

کد N236460

وبگردی