آفتاب

داوود اوغلو یکی از اصلی‌ترین نامزدهای سمت نخست‌وزیری ترکیه

داوود اوغلو یکی از اصلی‌ترین نامزدهای سمت نخست‌وزیری ترکیه

به دنبال بیانیه اخیر رئیس‌جمهوری ترکیه مبنی بر فاصله گرفتنش از سیاست، وزیر امور خارجه این کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین نامزدهای بالقوه نخست‌وزیری محسوب شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، "عبدالله گل"، رئیس‌جمهوری ترکیه در چند روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد، وی هیچ برنامه سیاسی برای آینده تحت شرایط کنونی ندارد.

پس از انتشار این بیانیه، سناریوها درباره پست نخست‌وزیری پس از رجب طیب اردوغان دوباره مطرح شده است.

اگر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر کنونی ترکیه همچنان قصد رئیس‌جمهور شدن را داشته باشد، فرمول مطرح شده پوتین ‌- مدودف اعتبار خود را از دست می‌دهد و راه برای ایجاد سناریویی بدون حضور عبدالله گل در کرسی نخست‌وزیری هموار می‌شود.

در چنین سناریویی احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با وجود تلاش‌های اخیر سیاست خارجی در خصوص سوریه و مصر، یکی از اصلی‌ترین نامزدها برای سمت نخست‌وزیری خواهد بود.

‌افراد دیگر در این حزب که نگران رشد میزان قطبی شدن در ترکیه هستند، می‌خواهند تا علی باباجان، معاون اردوغان، نخست‌وزیر آتی کشورشان شود.

"بولنت آرینچ"، معاون نخست‌وزیر و "احمد علی شاهین"، یکی از نمایندگان مجلس ترکیه نیز احتمالاً از نامزدهای نخست‌وزیری خواهند بود.

انتهای پیام

کد N236282

وبگردی