آفتاب

مصوبه ای که نیروگاه هسته ای بوشهر را به ایرانیان واگذار کرد

مصوبه ای که نیروگاه هسته ای بوشهر را به ایرانیان واگذار کرد

نیروگاه اتمی بوشهر که با بدقولی‌های مکرر طرف خارجی و دل چرکین شدن مردم بعد از سال‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفت و شادی آفرید، اکنون در آستانه اتفاق مهم و مبارک دیگری قرار دارد.دولت مصوبه ای را به تصویب رسانده که بر اساس آن می توان گفت عملا نیروگاه بوشهر در اختیار ایرانیان قرار گرفته است.

نیروگاه اتمی بوشهر که با بدقولی‌های مکرر طرف خارجی و دل چرکین شدن مردم بعد از سال‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفت و شادی آفرید، اکنون در آستانه اتفاق مهم و مبارک دیگری قرار دارد.

به گزارش آفتاب به نقل از تابناک، بر اساس مجوزی که دولت یازدهم به تازگی صادر کرده، به زودی بازگشت متخصصان روس از نیروگاه اتمی بوشهر به کشورشان و جایگزینی با متخصصان داخلی وارد فاز نهایی خود خواهد شد تا پیرو آن، نخستین نیروگاه برق اتمی کشور، به طور کامل توسط کشورمان مورد بهره برداری قرار گیرد.

این مهم را از مصوبه هفدهم فروردین ماه هیات دولت می‌‌توان دریافت که بر اساس آن، با پیشنهاد علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، با ایجاد چند صد پست سازماني در شركت بهره برداري نيروگاه اتمي بوشهر موافقت شده و با مدتی تاخیر، امروز به رسانه‌‌ها راه یافت.


بر اساس این مصوبه که یک سایت اینترنتی تصویر ابلاغ آن را منتشر کرده، ایجاد 379 پست سازمانی با استناد به ماده 29 قانون مدیریت خدمات کشوری، مورد تایید هیات وزیران قرار گرفته و در تاریخ 21 فروردین توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور به سازمان انرژي اتمي و معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور ابلاغ شده است.

این تصمیم به این معناست که بخشی از نیروهای سازمانی شرکت پیمانکار روسی سازنده نیروگاه اتمی می‌بایست کشورمان را ترک گفته و جای خود را به نیروهای بهره‌بردار ایرانی بدهند که به این منظور آموزش دیده و سازماندهی شده‌اند.

بدین ترتیب این تصمیم را باید نخستین گام در جابجایی کامل نیروهای روسی با پرسنل ایرانی در این نیروگاه دانست که بر اساس قراردادهای منعقد شده میان کشورمان و روس ها، از مهرماه سال پیش، وارد مدت دوساله گارانتی این نیروگاه شده و می‌بایست پس از این مدت همه امور به متخصصان کشورمان واگذار شود.

بر این اساس، پروسه کاستن تدریجی از تعداد متخصصان روس و مدیریت متخصصان ایرانی در بهره‌برداری نهایی این نیروگاه هزار مگاواتی وارد فاز سازمانی شده و باید منتظر باشیم که به زودی خبر خوش دیگری از نیروگاه اتمی بوشهر مخابره شود.

این در حالی است که رسانه‌ای نشدن این خبر توسط دولت مردان، از جمله نکات جالب توجه ماجراست که می‌تواند به دلیل فرا نرسیدن موعد زمانی این تحویل باشد.

گفتنی است نیروگاه اتمی بوشهر پس از بارها خلف وعده پیمانکار روسی، در شهریورماه سال 90 با قدرت حدود 60 مگاوات به شبکه سراسری برق کشور متصل شد و در سال 91 به بهره برداری کامل رسید اما واگذاری راهبری آن به کشورمان در مهرماه سال گذشته رسمیت یافت تا دوره دو ساله گارانتی آن آغاز شود.
کد N235786

وبگردی