آفتاب

تاکید یک مقام قضایی بر نهادینه‌شدن مشاوره قبل از ازدواج در جامعه

تاکید یک مقام قضایی بر نهادینه‌شدن مشاوره قبل از ازدواج در جامعه

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در حال حاضر تنها مسئله‌ای که به آن بها داده نمی‌شود آموزش مهارت‌های زندگی و انجام مشاوره قبل از ازدواج است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در حال حاضر تنها مسئله‌ای که به آن بها داده نمی‌شود آموزش مهارت‌های زندگی و انجام مشاوره قبل از ازدواج است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی توکلی در بازدید از مرکز آموزش مهارت‌های زندگی جهاد دانشگاهی کرمان اظهار کرد: به دلیل افزایش آمار طلاق به ویژه در سال‌های اولیه زندگی بایستی آموزش و انجام مشاوره در جامعه نهادینه شود و همه خانواده‌ها به ضرورت انجام مشاوره قبل ازدواج و فراگرفتن آموزش مهارت‌های زندگی پی ببرند و در نتیجه آن جوانان با آمادگی کامل از خصوصیات فردی، اخلاقی و ویژگی‌های خانوادگی یکدیگر، اقدام به انتخاب شریک زندگی خود کنند.

این مقام قضائی اظهار کرد: ازدواج مرحله‌ای از تکامل در زندگی بوده و پر واضح است که هیچ زوجی مایل به طلاق و جدایی نیست اما عدم شناخت صحیح از مسائل بعد از ازدواج و سطحی نگری به زندگی و کوچک شمردن مشکلات باعث شده تا آمار طلاق افزایش یابد.

نماینده قوه قضائیه در استان کرمان خاطرنشان کرد: به دست آوردن توانایی‌های لازم برای شروع یک زندگی قبل از اینکه جوانان به دلیل بی تجربگی و فقدان مهارت‌های رفتاری زندگی تلخ و بی ثمری را تجربه کنند، امر بسیار مهمی است و تمامی نهادها به ویژه صدا و سیما می‌توانند نقش فرهنگ سازی و تبلیغی مؤثری در این زمینه ایفاء کنند.

وی با بیان این‌که «اسلام با در نظر گرفتن نیازهای واقعی و طبیعی انسان از یک سو و با عنایت به مصالح فرد و اجتماع از سوی دیگر، ازدواج را به عنوان بهترین راه و مناسب‌ترین شیوه برمی‌گزیند» خاطرنشان کرد: ازدواج تنها به معنی داشتن یک زندگی مشترک و بودن زیر یک سقف نیست، بلکه نیاز به برنامه‌ریزی و آمادگی دارد؛ بنابراین پیش‌درآمد تشکیل یک زندگی، مهارت آموزی برای تحکیم و ثبات بنیان آن است و آموزه‌های دینی نیز می‌تواند در کاهش مشکلات جوانان نقش موثری را ایفا کند؛ بنابراین باید در مشاوره‌های قبل از ازدواج نگاه ویژه‌ای به آن داشت.

توکلی افزود: امروزه جامعه شهری و روستایی به دلیل رویارویی با بسیاری از مسائل و مقتضیات زمان نیازمند مهارت ‌آموزی برای همه مراحل زندگی است و هدف اصلی مشاوره در این مرحله، کمک به افراد جهت انتخاب زوج مناسب است. این مرحله مهمترین مرحله مشاوره ازدواج است، زیرا جنبه پیشگیری دارد و در صورت هدایت صحیح موجب تامین بهداشت روانی خانواده می‌شود و مهمترین اصلی که در مشاوره‌ها باید مورد توجه قرار گیرد ارائه راهکار مناسب است.

رئیس کل دادگستری کرمان در پایان ضمن بازدید از کلاس‌های در حال برگزاری افزود: دختران و پسران جوان در آستانه ازدواج با بهره‌گیری از خدمات مشاوره ازدواج می‌توانند با گام‌های راسخ‌تر و آرامش و اطمینان بیشتری در راه پرپیچ و خم ازدواج و تشکیل خانواده گام نهند.

انتهای پیام

کد N235739

وبگردی