آفتاب

ایجاد پایگاه ژاپن در نزدیکی جزایر سنکاکو/ ارسال خودروهای زرهی روسیه به جزایر کوریل

ایجاد پایگاه ژاپن در نزدیکی جزایر سنکاکو/ ارسال خودروهای زرهی روسیه به جزایر کوریل

ایجاد پایگاه نظامی در نزدیکی جزایر سنکاکو، بازدید یکی از وزرای کابینه از معبد مورد مناقشه قربانیان جنگ و ارسال خودروهای زرهی روسیه به مجمع الجزایر کوریل از جمله تحولات ژاپن است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز از ایجاد پایگاه نظامی و ساخت یک ایستگاه راداری توسط ژاپن در نزدیکی جزایر سنکاکو خبر داد که خشم چین را برانگیخت زیرا احتمال رهگیری کشتی ها و هواپیماهای چینی از سوی این کشور وجود دارد.

ایتسونوری اونودرا وزیر دفاع ژاپن نیز در مراسم آغاز احداث این ایستگاه رادار در این ناحیه با اشاره به اینکه این اولین استقرار نظامی ژاپن در ناحیه پس از بازگردانده شدن اوکیناوا در 1972 است، گفت باید بیشتر هوشیار باشیم.

به نوشته آسوشیتد پرس، کمیجی فورویا یکی از وزرای کابینه دولت ژاپن و رئیس کمیسیون ملی امنیت مردمی امروز یکشنبه با بی اعتنایی به انتقادها از معبد مورد مناقشه قربانیان جنگ که شامل جنایتکاران جنگی است و در جریان محاکمه یا در زندان یا با اعدام کشته شده اند، بازدید کرد و ادای احترام به قربانیان را یک حق برای تمام ژاپنی ها خواند.

"شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن نیز در آستانه سال جدید میلادی از معبد یاسوکنی که محل دفن کشته شدگان جنگ های داخلی و خارجی ژاپن است، بازدید کرد.

این در حالی است که این دیدار 30 دقیقه ای موجی از انتقادهای همسایگان ژاپن را به دنبال داشت. دولت های چین، کره شمالی و کره جنوبی اقدام نخست وزیر ژاپن را یادآور قدرت امپریالیستی ژاپن در گذشته دانسته و آن را محکوم کردند.

بر این اساس کسانی که در این معبد دفن شده اند افرادی هستند که در تهاجمات ژاپن به همسایگان خود در جنگ جهانی دوم و پیش از آن کشته شده اند. با این حال آبه اعلام کرد هدفش از این دیدار گرامی داشتن افرادی است که قربانی جنگ شده اند و این به معنی تایید اقدامات جنایتکارانه نیست.

در همین رابطه وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای اعتراض شدید دولت و ملت این کشور از اقدام نخست وزیر ژاپن را به اطلاع توکیو رساند. همچنین سفارت آمریکا در توکیو از این اقدام آبه اظهار تاسف کرد. گفتنی است بازدید مقامات ژاپنی از معبد یاسوکنی همواره با انتقاد همسایگان این کشور به ویژه چین همراه بوده است.

راشاتودی نیز از ارسال 120 خودروی زرهی روسیه به مجمع الجزایر کوریل در واکنش به ادعاهای چندین دهه گذشته ژاپن مبنی بر مالکیت این جزایر پس از استقرار موشک‌ های بالستیک پیشرفته اسکندر، جنگنده‌ های سوخوی 35 و سامانه دفاع موشکی اس 400 در این منطقه در سال 2010 خبر داد.

به نوشته شینهوا، در همین رابطه ایتسونوری اونودرا وزیر دفاع ژاپن در اظهاراتی در پایگاه نیروی هوایی دفاع شخصی مستقر در اوکیناوا درباره حضور و گشت‌ زنی دائم بمب‌ افکن‌ های روسیه در نزدیکی قلمروی این کشور ابراز نگرانی کرد و اقدام اخیر مسکو را غیر طبیعی خواند که حتی در دوران جنگ سرد نیز دیده نشده است.

کد N235406

وبگردی