آفتاب
گزارش مهر/

پویایی موسیقی همدان نیازمند همصدایی متولیان فرهنگ/ سازهایی که در انتظار شنونده اند

پویایی موسیقی همدان نیازمند همصدایی متولیان فرهنگ/ سازهایی که در انتظار شنونده اند

همدان - خبرگزاری مهر: موسیقی استان همدان که از جایگاه ارزنده ای در بخش فرهنگ و هنر این استان برخوردارست این روزها در انتظار هم صدایی متولیان فرهنگی است تا به آنچه جایگاه اصلی آن به شمار می رود دست یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، در آخرین روزهای فروردین ماه سال جاری  سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی سینا همدان شاهد اجرای کنسرت موسیقی گروه «دلاهنگ » این شهرستان بود که به سرپرستی مهدی ملکی و خوانندگی عباس رسولیان برگزار شد.

اجرای این کنسرت که با استقبال نسبتا مناسبی از طرف علاقمندان به موسیقی همراه بود را می توان بعنوان اولین برنامه مهم فرهنگی اداره ارشاد شهرستان همدان در ابتدای سالی که به فرموده مقام معظم رهبری با عنوان سال « اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی » نامگذاری شده محسوب کرد لذا با توجه به این مهم باید امید به آن داشت که در ادامه نیز شاهد برگزاری برنامه های متعدد و متنوع فرهنگی و هنری پربارتری باشیم.

بررسی ها نشان می دهد در چند سال اخیر برگزاری کنسرت های متعدد در سطح استان بخصوص شهرستان همدان روند روبه رشدی داشته بطوریکه طبق آمار ارائه شده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در سال 92 بیش از 10 عنوان کنسرت موسیقی که بیشتر آنها توسط هنرمندان بومی استان برگزار شده در همدان به اجرا درآمده که توانسته علاقمندان به خود را در بیش از 18 شب به سالن های محل اجرا بکشاند.

آنچه مسلم است افزایش برگزاری این تعداد کنسرت، حداقل از نظر کمّی بیانگر رشد مناسب و ارتقاء سطح فرهنگی جامعه و از طرفی نمایان کننده میزان استعداد و پتانسیل های فراوان هنرمندان بومی استان همدان است زیرا تلاش و فعالیت های مستمر این هنرمندان که عموما بدون چشمداشت مادی است در کنار مساعت و همکاری های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این موفقیت نقش موثری داشته است.

گروه های موسیقی همدان پتانسیل لازم را برای اجرای کنسرت های متنوع دارند

در همین رابطه سرپرست و آهنگساز گروه «آوای فاخته»  که از بین  مجموع کنسرت های اجرا شده همدان در سال گذشته سه کنسرت مربوط به این گروه بوده، اظهار داشت: گروه ما در سال گذشته سه اجرا داشت که البته تاحدودی هم متفاوت بوده اند بطوریکه اجرای اول سنتی، دومی به نوعی پاپ مردمی و با هنرنمائی تعدادی از نابینایان همدان و سومی که ارکست رال و به مناسبت یادبود استاد همایون خرم در سالروز وفات وی اجرا شد.

رضا عباسی در مورد دلایل فعالیت مستمر خود در این حوزه گفت: در درجه اول علاقه فراوانی به موسیقی دارم و به نوعی این هنر در زندگی ام عجین شده و از طرفی چون شغل و حرفه ام نیز محسوب می شود سعی دارم نهایت استمرار و تلاش را در زمینه موسیقی بخصوص اجرای کنسرت ها داشته باشم.

عباسی با بیان اینکه گروه های موسیقی همدان پتانسیل لازم را برای اجرای کنسرت های متنوع دارا هستند، افزود: باتوجه به شرایط مناسب حال حاضر استان همدان اگر حمایت های لازم صورت گرفته و مشکلات مالی نداشته باشیم آمادگی آن را داریم که حداقل هر دو ماه یک کنسرت را داشته باشیم که این علاوه بر آمادگی و توانائی گروه های موسیقی همدان بیانگر آگاهی و فهم بالای مردم همدان نسبت به درک هنر موسیقی است.

این هنرمند جوان همدانی در مورد عدم تمایل هنرمندان همدانی به اجرای موسیقی در شهر خود گفت: البته گروه های همدانی در خارج از همدان شاید راحت تر کار می کنند و کمتر استرس دارند همانطور که شاهد هستیم گروه های مطرح همدان کمتر در شهر خود اجرای برنامه دارند در حالیکه این هنرمندان در تهران یا استان های دیگر و حتی خارج از کشور درخشان ظاهر می شوند و خود بنده نیز سال گذشته با تعدادی از روشندلانی که شاید برای اولین بار روی سن می رفتند اجرای خوبی در سالن برج میلاد تهران با حضور تعداد زیادی از علاقمندان به موسیقی داشتم.

برگزاری کنسرت برای گروه های همدانی منغعت مالی به همراه ندارد

وی با تاکید بر اینکه فقط و فقط علاقه دوستان به این هنر است که همچنان تمایل به برگزاری کنسرت دارند، افزود : برگزاری کنسرت برای گروه های همدانی هیچ منغعت مالی به همراه ندارد و اگر خیلی زرنگ باشند تنها می توانند هزینه های خویش را جبران کنند مگر اینکه اجراهای سفارشی برای برخی نهاد ها و ارگان های داشته باشند.

عباسی اضافه کرد: البته نباید فراموش کرد که در یکی دوسال اخیر اداره ارشاد همکاری خوبی با اهالی موسیقی داشته و چه از نظر صدور مجوز اجراها و چه از لحاظ در اختیار قرار دادن سالن محل اجرا بخشی از دغدغه های این گروه ها برطرف شده است.

عباسی ادامه داد: بعنوان مثال در گذشته شرایط دریافت مجوز  مشکلتر بود و مراحل پیچیده و زمان بری داشت بطوریکه باید برای هیئت بازبینی اجرای زنده نیز داشته و از طرف مرکز مجوز ها صادر می شد که خوشبختانه شرایط خیلی بهتر شده و در فرصت کمتری عوامل ارشاد همکاری کرده و شناخت و درک کاملی از موسیقی و هنر دارند.

این مدرس موسیقی اظهار داشت:  به رغم همه این مسائل مشاهده می شود که  استقبال مردم باالطبع از هنرمندان مطرح کشوری بیشتر و بهتر است و  برای تهیه بلیط اجراهای این افراد حتی مبالغ سنگینی نیز پرداخت می کنند در صورتی که شاید برای گروه های همدان زیاد ارزشی قائل نشوند که نیازمند فرهنگ سازی مناسب در این زمینه است.

وی در پاسخ به علت بروز چنین اتفاقی اظهار داشت: یکی از دلایل عمده آن این است که متاسفانه همدانی های عادت کرده اند کنسرت و تئاتر های مجانی ببینند که این بزرگترین ضربه را به هنر و هنرمندان وارد می کند و به نوعی ارزش کار آنها را کاهش می دهد در صورتی که باید حتی برای کنسرت های ماهانه آموزشگاه ها نیز بحث بلیط فروشی و تامین هزینه های آنها انجام گیرد.

عباسی افزود: از طرفی دیگر اگر خود اهالی موسیقی و خانواده های انها با تهیه بلیط در سالن ها حضور داشته باشند موسیقی همدان نیازی به مخاطب یبشتر ندارد و خود همین افراد کافی هستند و اهالی همدان به گروه های بومی خود نیز مثل تهران و سایر شهرستان ها اشتیاق نشان داده و آنها را حمایت نیز می کنند از اینرو همه این عوامل باعث شده که گروه های همدانی میل کمتری به اجرای برنامه در همدان داشته باشند زیرا می بینند که هزینه های آنها نیز تامین نمی شود .

موسیقی ریشه قدیمی در فرهنگ کشور دارد

وی با بیان اینکه موسیقی ریشه قدیمی در فرهنگ کشور دارد بنابراین باید همه نهاد ها و دستگاه های مرتبط در اشاعه و ترویج آن نهایت همکاری را داشته باشند، اظهار داشت: صدا و سیما ادعای فرهنگ و ریشه ایرانی دارد اما در بسیاری از  آثار موسیقی که پخش می شود تصویر فرد یا ساز وی نمایش داده نمی شود اما در فیلم ها و سریال ها به راحتی سازهای غربی همچون گیتار، پیانو و... نمایش داده می شوند.

وی گفت: صدا و سیمای مرکز همدان نیز بجای ساخت برنامه های غنی فرهنگی و هنری با استفاده از خیل عظیم کارشناسان و هنرمندان این حوزه بیشتر به برنامه های کلیشه ای می پردازد.

عضو شورای فنی موسیقی همدان در مورد علت افزایش اجرای کنسرت های سنتی نسبت به پاپ در این شهر اظهار داشت: بیشتر درخواست ها اجراهای سنتی هستند و مردم همدان نیز استقبال خوبی از آنها دارند.

در حال حاضر شرایط موسیقی همدان مناسب است

در همین راستا یکی دیگر از هنرمندان موسیقی همدان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: برگزاری کنسرت نسبت به سال های قبل بهتر شده با توجه به اینکه اداره ارشاد سالن محل اجرا بصورت رایگان در اختیار گروه ها قرار می دهد خود کمک بسیار خوبی برای تامین سایر هزینه هاست در حالیکه در سال های گذشته بابت این سالن از گروه های همدانی نیز هزینه اجاره دریافت می شد و خیلی از گروه های بخاطر  آن از برگزاری کنسرت استقبال نمی کردند.

جواد مرادیان  که سال گذشته در کنسرت گروه ماد همدان نیز بعنوان نوازنده حضور داشت با بیان اینکه شرایط موسیقی همدان از بیشتر جهات مناسب است، افزود: امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد زیرا گروه های ما حداقل نسبت به استان و شهرستان های اطراف از سطح کیفی بهتری برخوردار بوده و از طرفی مردم همدان نیز فرهنگ بالائی در استقبال از موسیقی دارند بطوریکه در اخرین اجرای ما تمامی بلیط ها فروش رفت.

وی گفت: اگر در جشنواره فجر امسال استان نیز با مبلغی کمی بلیط فروشی می شد نه تنها استقبال بهتری صورت می گرفت  بلکه از درآمد حاصل از آن برای کمک به گروه های همدان نیز استفاده می شد.

وی تاکید کرد:  البته برای اجرای کنسرت هر چقدر سالن محدود تر و حاضرین کمتر و به عبارتی جمع و جور تر باشند کیفیت آن بهتر است از اینرو برای اجرا خود من بعنوان یک نوازنده سالن تالار فجر همدان که ظرفیت کمتری دارد را ترجیح می دهم.

همانطور که گفته شد با توجه به روند رو به رشد فعالیت های هنری در استان بخصوص موسیقی و اجرای کنسرت های هنرمندان بومی استان که در پی کاهش مشکلات و موانع موجود در این زمینه از طرف متولیان فرهنگی و خود هنرمندان فعال این حوزه صورت پذیرفته است باید با برنامه ریزی و هماهنگی های لازم بیش از پیش نسبت به استفاده از پتانسیل و توانائی های  هنرمندان  این رشته بهره کافی را برد.

 همچنین با توجه به افزایش حجم جمعیت جوان جامعه و شرایط فصلی و بیشتر شدن اوقات فراغت خانواده ها نباید به راحتی فرصت ها را از دست داد و حتی الامکان به اجراهای مناسبتی با دعوت از هنرمندان مطرح کشوری و بومی پرداخت چراکه  علاوه بر موارد فوق علاقه مندان میتوانند اجراهای زنده بخصوص هنرمندان ملی و بومی مورد علاقه خود را که تا دیروز تنها راه برقراری ارتباط با آنها از طریق رسانه های دیجیتالی چون کامپیوتر ، تلویزیون و  ضبط صوت بوده را از نزدیک مشاهده کنند و بهره  کافی را ببرند و از طرف دیگر  این امر انگیزه کافی را برای فعالیت بیشتر گروه های بومی نیز فراهم می آورد تا هنر خود را بیش از پیش در معرض دید علاقمندان قرار دهند . 

_____________

گزارش از: مرتضی بیات

کد N234799

وبگردی