آفتاب

رییس جمهوری لبنان : روابطم با حزب الله عادی است

رییس جمهوری لبنان : روابطم با حزب الله عادی است

بیروت - ایرنا - « میشل سلیمان» رییس جمهوری لبنان گفت: روابط من با حزب الله عادی است ، وزرای حزب الله در دولت حضور دارند و هرهفته یک و یا دو بار آنها را می بینم.

به گزارش ایرنا، میشل سلیمان روز یکشنبه و بعداز دیدار با کاردینال « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان در گفت وگو با خبرنگاران افزود: سخنان من باعث شگفتی حزب الله شد و رفتار آنها خوب نبود.

رییس جمهوری لبنان دریک سخنرانی از معادله « ملت ، ارتش ومقاومت» به عنوان یک معادله « چوبین» یاد کرد و گفت که دوران این معادله گذشته و باید کنار گذاشته شود.

حزب الله به این سخنان میشل سلیمان واکنش نشان داد و تاکید کرد که مقاومت هرگز ازصحنه لبنان حذف نخواهد شد و این معادله طلایی به قوت خود باقی خواهد ماند.

« سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب الله لبنان هم تاکید کرد که مقاومت از چوب به منظور ساختن تابود برای هر متجاوز به لبنان استفاده می کند.

حزب الله با تمدید دوران ریاست جمهوری میشل سلیمان مخالفت کرده است.



** دوره ریاست جمهوری من تمدید نمی شود

براساس این گزارش ، میشل سلیمان در ادامه سخنان خود با تاکید به اینکه دوره ریاست جمهوری او تمدید نخواهد شد، ابراز امیدواری کرد که نمایندگان پارلمان لبنان رییس جمهوری جدید را در زمان مقرر قانونی انتخاب کنند.

وی ، تمدید ریاست جمهوری را مخالف با روح دموکراسی توصیف کرد و گفت که روز 24 ماه مه آینده ( سوم خرداد ماه) بعبدا ( کاخ ریاست جمهوری را ترک می کنم و به خانه می روم.

سوم خردادماه آینده دوره 6 ساله ریاست جمهوری میشل سلیمان پایان می یابد.

رییس جمهوری لبنان بر ضرورت وحدت میان لبنانی ها در چند انتخابات پیش روی در این کشورتاکید کرد و گفت: صدها بار گفته ام که دوره ریاست جمهوری من تمدید نمی شود، نه دوره ریاست جمهوری و نه دوره مجلس نمایندگان هیچکدام تمدید نمی شود.

میشل سلیمان درباره ویژگی های رییس جمهوری آینده لبنان گفت: باید به مواضع نامزدها و نه ویژگی های شخصی آنها توجه کرد زیرا ویژگی ها در برخی موارد موجب گمراهی می شود.

وی ، تحریم نشست های پارلمان برای انتخاب رییس جمهوری جدید را « اشتباه » خواند و افزود: دموکراسی یعنی چالش و گفت وگو برای توافق و تحریم انتخابات ریاست جمهوری یعنی تحریم دموکراسی.

رییس جمهوری لبنان تصریح کرد: باید خدا را شکر گذار باشیم که لبنان در منطقه پرتنش و اضطراب ، با ثبات باقی مانده است.

میشل سلیمان با بیان اینکه باید از تجارب گذشته استفاده کنیم، افزود: وحدت ما نباید خدشه دار شود و امیدوارم که اوضاع اقتصادی لبنان بهبود یابد.

وی از جهانگردان کشورهای عربی خواست که به لبنان سفر کنند و بیروت آماده استقبال از آنان است.

نشست های پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور از چهارشنبه آینده شروع می شود.

نمایندگان مجلس لبنان تا چهارم خرداد ماه فرصت دارند تا رییس جمهوری جدید این کشور را از میان نامزدهایی که از شخصیت هایی مسیحی مارونی لبنان هستند، انتخاب کنند.

ربیس جمهوری ، نخست وزیر و رییس مجلس نمایندگان به ترتیب از طوایف و مذاهب مسیحی مارونی، اهل تسنن و شیعه هستند.

تاکنون فقط «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی بطور رسمی نامزدی خود را اعلام کرده و در گروه های 8 و 14 مارس از برخی شخصیت های حزبی و سیاسی به عنوان نامزدهای احتمالی یاد می شود.

در دور اول رای گیری در مجلس لبنان برای انتخاب رییس جمهوری باید دو سوم نمایندگان حاضر باشند و به نامزد مورد نظر خود رای بدهند.

رییس جمهوری جدید باید 86 رای از میان آرای 128 نماینده مجلس لبنان را کسب کند اما در جلسات بعدی مشارکت نصف به علاوه یک نماینده کافی است.

خاورم ** 1324
کد N234493

وبگردی