آفتاب
با حضور جهانگیری در نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان انجام شد

تقدیر از زنان موفق/تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی بیشتر زنان در توسعه کشور

تقدیر از زنان موفق/تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی بیشتر زنان در توسعه کشور

معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته (شنبه) با حضور در آئین گشایش نخستین نمایشگاه «نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی»، از تعدادی از زنان موفق در عرصه مدیریت و کارآفرینی تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه «نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی» با شعرخوانی فاطمه راکعی و سخنان تعدادی از زنان کارآفرین آغاز شد.

در این مراسم همچنین زهرا اسلامی - نماینده کانون زنان بازرگان ایران - تلاش برای بالا بردن نقش و مشارکت زنان در توسعه اقتصادی را یکی از مشکلات کشور خواند و گفت: کانون زنان بازرگان ایران به دست توانمند زنان در اتاق بازرگانی ایران در سال 91 شکل گرفته است که سال نخست خود را به برنامه‌ریزی و تدوین سند استراتژیک کانون گذرانده و در سال دوم، 9 نمایندگی در شهرهای مختلف ایران ایجاد کرده و تفاهم‌نامه‌هایی را با بخش فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و دانشگاه الزهرا امضا کرده است.

وی درباره اهمیت حضور زنان در عرصه اقتصاد نیز اظهار کرد: حرکت جوامع از زمانی که کار به صورت مشاغل خانگی و سنتی انجام می‌شد، تا امروز که مشاغل مدرن ایجاد شده است، فرهنگی به وجود آمده که حضور زنان را در این فضا الزامی کرده است اما اقتصاد شبه‌دولتی ما در سال‌های اخیر سبب عقب نگاه داشتن این نیروی انسانی شده است. بدین ترتیب، ما از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها استفاده نمی‌کنیم و عملا 50 درصد توان ما در بخش نیروی اسنانی نادیده گرفته شده است و دولت برای فعال کردن این بخش باید رابطه‌اش را با NGOها نزدیک کند و زنان را در رده‌های میانی مدیران به کار بگیرد. از این راه، اتفاق‌های بزرگی می‌افتد و کشور جهش توسعه‌ای خود را آغاز می‎کند.

اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش صندوق توسعه زنان سازمان ملل، از سال 1970 در کشورهای نفتی، اقتصاد نفتی به سویی رفت که زنان خانه‌نشین شدند. در کشور ما هم نرخ بیکاری مردان 10 و نیم و نرخ بیکاری زنان 20.5 درصد است. نرخ بیکاری زنان جوان به 40 درصد هم می‌رسد که این آماری تکان‌دهنده محسوب می‌شود و این روند بی‌عدالتی اجتماعی و فقر فرهنگی را در پی دارد. این آمارهای در نرخ مدیریتی زنان بسیار کم‌تر است و من از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت تقاضا دارم که با استفاده از زنان در سطوح مدیریتی، اعطای پروانه‌های مهندسی به زنان و تسهیل کار زنان در حوزه تولید به بالا رفتن این نرخ کمک کنند.

در این مراسم، همچنین فاطمه مقیمی - فعال حوزه حمل و نقل و کشتیرانی - به اهمیت نقش زنان برای رسیدن به اقتصاد جهانی اشاره و تاکید کرد: اگر بپذیریم که ما هم در جهانی شدن و اقتصاد جهانی سهم داریم، نمی‌توانیم چالش‌های پیش روی اقتصادی شدن در حوزه زنان را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: در کشور هنوز جای زنان در مناصب مهم دولتی خالی است و هنوز به اهمیت مشارکت آن‌ها پرداخته نشده است و باید از زنان در این مناصب کمک گرفت تا موجب نقش‌آفرینی آن‌ها در حوزه قانون‌گذاری باشد.

سهیلا جلودارزاده - مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور زنان - نیز به اهمیت ایجاد بازار فروش برای زنان کارآفرین اشاره و تاکید کرد که ما امسال عهد بسته‌ایم که امسال را تبدیل به سال شکوفایی اقتصادی کنیم.

بر اساس این گزارش، در این مراسم محمدرضا نعمت‌زاده - وزیر صنعت، معدن و تجارت - نیز با اشاره به نقش سرمایه حضرت خدیجه در گسترش اسلام گفت: با توجه به ورود بیش از 60 درصدی دختران به دانشگاه، چرا ما نتوانیم نقش بیش‌تری را هم باری آن‌ها برای مردان ایفا کنیم؟

وی همچنین با اشاره به اهمیت و تأثیر آموزش در گسترش فعالیت‌های کار‌آفرینان در اقتصاد، تاکید کرد: کشور ما به تعلیم و تربیت در این زمینه نیاز دارد و با پرداخته همه‌جانبه به آموزش در زمینه کارآفرینی و اقتصاد شکوفایی اقتصادی و توسعه امکان‌پذیر می‌شود.

در ادامه این مراسم، با حضور اسحاق جهانگیری، نعمت‌زاده و جلودارزاده، از زنان کارآفرین موفق تقدیر شد.

طی این مراسم، به لعیا رویایی از شرکت چاپ کاتب ایران، زهرا اخوان رئیس هیات مدیره کانون زنان ایران، کبری محمدی مدیرعامل بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان ایران، فاطمه تندگویان مشاور امورز زنان در وزارت نفت، عفت شریعتی مشاور امور زنان در وزات ارشاد، فروغ‌السادات بنی‌هاشم مشاور اموز زنان در وزارت کشاوری و دیگر زنان موفق لوح تقدیر اهدا شد.

انتهای پیام

کد N234482

وبگردی