آفتاب

احتمال استقرار سریع‌تر سامانه‌های ضد موشکی‌ آمریکا در اروپا

احتمال استقرار سریع‌تر سامانه‌های ضد موشکی‌ آمریکا در اروپا

به گفته وزیر دفاع آمریکا، واشنگتن و متحدانش ممکن است در زمان‌بندی استقرار سامانه‌های ضد موشکی در اروپا تجدید نظر کنند.

به گفته وزیر دفاع آمریکا، واشنگتن و متحدانش ممکن است در زمان‌بندی استقرار سامانه‌های ضد موشکی در اروپا تجدید نظر کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری "دیفنس"، "چاگ هاگل"، وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرد: ما اکنون در حال اجرای تعهداتمان به لهستان رومانی و دیگر شرکای خود در ناتو هستیم.

هاگل‌ یک دیدار با همتای لهستانی‌اش توماس سیمونیاک برگزار کرد و هر دو مقام در خصوص نگرانی‌ها نسبت به تهاجم روسیه به اوکراین و مداخله بیشتر کرملین در منطقه کشورهای شوروی سابق گفتگو کردند.

هاگل در خصوص احتمال کاهش دوره زمانی برای استقرار سامانه‌های رهگیری موشک در لهستان گفت: ما هر جایی که نیاز باشد تجدید نظر می‌کنیم زیر تهدید موشک یک واقعیت بوده و تئوری نیست.

وزیر دفاع آمریکا همچنین تاکید کرد که سامانه‌های دفاع موشکی امریکا در اروپا تهدیدی برای روسیه محسوب نمی‌شوند.

این در حالی است که مسکو این سامانه‌ها را چالشی برای ثبات اتمی در اروپا می‌داند.

آمریکا براساس طرح خود برای محافظت از متحدان خود در ناتو از تهدیدات موشکی، رهگیری‌های با قابلیت سرنگونی موشک‌های بالتیک میان برد و کوتاه بود را تا 2015 در رومانی و همچنین سامانه‌هایی با قابلیت هدف قرار دادن موشک‌های میان برد را تا 2018 در لهستان مستقر خواهد کرد.

بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی در هفته‌های اخیر احتمال سرعت بخشیدن به استقرار این سامانه‌های رهگیر در اروپا را مطرح کرده‌اند.

سیمونیاک نیز استقرار این سیستم‌ها را برای لهستان بسیار حیاتی خواند و همچنین گفت که استقرار این سامانه‌ها در رومانی نیز پوشش ضد موشکی لهستان راتقویت می‌کند.

این در حالی است که ولادیمیرپوتین، رئیس جمهوری روسیه اخیر از خودداری واشنگتن از ارائه تعهد رسمی به مسکو مبنی بر اینکه این سامانه‌ها هیچ‌گاه تسلیحاتی اتمی روسیه را هدف قرار نمی‌دهند، انتقاد کرد.

وی در عین حال گفت: ما صبر کرده و دائما در پی مذاکره هستیم.

انتهای پیام

کد N234423

وبگردی