آفتاب

واکنش تند کره‌شمالی به نشست غیر رسمی شورای امنیت

واکنش تند کره‌شمالی به نشست غیر رسمی شورای امنیت

کره شمالی نسبت به یک نشست غیر رسمی چند کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل که طی آن تقاضای تحریم علیه مقامات پیونگ‌یانگ به دلیل نقض حقوق بشر مطرح شد، واکنش خشمگینانه نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایکل کربی، رئیس کمیته ویژه تحقیقات سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در کره شمالی روز پنج‌شنبه به یک نشست شورای امنیت این سازمان که در آن استرالیا، فرانسه و آمریکا شرکت داشتند، اظهار داشت که مسببان نقض حقوق بشر در کره شمالی باید در قبال اعمالشان پاسخگو باشند.

این قاضی استرالیایی تأکید کرد که لازم است جلوی جرایم بیشتر مقامات کره شمالی گرفته شود. وی همچنین تقاضا کرد حکومت کره شمالی به دلیل اقداماتش تحت تعقیب دادگاه جرایم بین‌المللی قرار گیرد.

کمیسیون تحقیقاتی تحت نظر کربی یک گزارش صریح در ماه فوریه درباره نقض حقوق بشر در کره شمالی منتشر کرد که به مستندسازی طیف وسیعی از اقدامات در نقض حقوق بشر در این کشور پرداخته بود.

وی به نشست غیر رسمی شورای امنیت گفت: کمیسیون تحقیقاتی به شورای امنیت توصیه می‌کند تحریم‌های هدفمند علیه کسانی که بیشترین مسئولیت را در این جرایم علیه بشریت داشته‌اند، تصویب کند.

این در حالی است که کره شمالی از همکاری با تحقیقات سرباز زده و گفته است که شواهد ارائه شده، شواهدی ساختگی هستند که از سوی نیروهای دشمن این کشور ارائه شده‌اند.

پیونگ‌یانگ نماینده‌ای را برای شرکت در نشست روز پنج‌شنبه شورای امنیت اعزام نکرد در عین حال چین و روسیه نیز در این نشست شرکت نکرده‌اند.

روز شنبه خبرگزاری رسمی کره شمالی اظهارات تندی را به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور منتشر کرد که در آن وی نشست پنج‌شنبه و اظهارات کربی را محکوم کرد.

وی خاطرنشان کرد: چنین جنجال دیوانه‌واری هدفش خدشه‌دار کردن وجهه‌ جمهوری دموکراتیک خلق کره به هر قیمتی بوده و در بلندمدت نیز می‌خواهد ایدئولوژی و نظام اجتماعی انتخاب شده توسط مردم کره را سرنگون کند.

این بیانیه تاکید کرد آمریکا و غرب بهتر است بدترین نقض‌های حقوق بشر که در کشورهایشان را رخ می‌دهد، تحت کنترل درآورده و به امور خود اهمیت بدهند.

این بیانیه اضافه کرد: هر چه بیشتر اقدامات آمریکا و هم‌پیمانانشان در این جنجال حقوق بشری با هدف آسیب زدن به اعتبار جمهوری و نظام اجتماعی ما پر سر و صداتر می‌شود، اتحاد ثابت قدم ما قدرتمند‌تر شده و سرعت پیشرفت ما به سوی پیروزی نهایی بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

کد N234172

وبگردی