آفتاب
رسانه روسی:

پنتاگون به استقرار نیروی نظامی در لهستان می اندیشد

پنتاگون به استقرار نیروی نظامی در لهستان می اندیشد

تهران– ایرنا– وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تحت عنوان اطمینان بخشی به متحدان خود در پرتو تحولات اوکراین، ممکن است نیروی نظامی زمینی به لهستان اعزام کند.

شبکه خبری روسی ˈراشا تودیˈ با اعلام این خبر به سخنان ˈتوماز سیمونیاکˈ وزیر دفاع لهستان استناد کرد که اخیرا در دیدار با ˈچاک هیگلˈ همتای آمریکایی خود گفت که ورشو و واشنگتن احتمالا به زودی اعزام شمار بیشتری از نیروهای آمریکایی به لهستان را اعلام خواهند کرد.

سیمونیاک با بیان این که ورشو نقش مهمی را در تقویت نظامیان ناتو تحت حمایت آمریکا در شرق اروپا ایفا خواهد کرد، توجه مجدد آمریکا به اروپا را برای مقابله با آنچه ˈتعدی روسیهˈ به اوکراین خواند، ضروری دانست.

راشاتودی افزود: وزیر دفاع لهستان پیشتر اعزام 10 هزار نظامی آمریکایی به کشورش را خواستار شده بود.

لهستان هم اکنون پذیرای 100 تا 150 نظامی آمریکایی به عنوان خدمه واحدی از موشک های زمین به هوای پاتریوت است که سال 2010 میلادی در این کشور مستقر شد.

ژنرال ˈفیلیپ ام. برییدلاوˈ از فرماندهان ارشد ناتو نیز اخیرا در مصاحبه ای گفت که یکی از گزینه های فراروی این سازمان، اعزام چهار هزار و 500 نظامی از پایگاه ˈفورت هودˈ واقع در ایالت تگزاس آمریکا به اروپا است.

براساس گزارش راشاتودی، پنتاگون تاکنون جزییات بیشتری درباره طرح اعزام نیرو اعلام نکرده و تنها گفته است که چندین گزینه را تحت بررسی دارد.

با این حال، یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه به شبکه خبری فاکس نیوز گفت که حدود 130 نظامی آمریکایی در چارچوب ماموریت دوره ای احتمالا به لهستان اعزام می شوند.

براساس این گزارش، به دنبال تحولات اوکراین در فوریه گذشته که منجر به برکناری ˈویکتور یانوکوویچˈ انجامید، روابط روسیه و غرب نیز به سردی گرایید.

مسکو وقایع اوکراین را حاصل سازماندهی آمریکا و اروپا می داند و دولت کنونی در ˈکی یفˈ را به رسمیت نمی شناسد.

ناتو نیز با افزایش گشتزنی هوایی و گسیل رزمناوهای آمریکا به دریای سیاه، به بحران اوکراین واکنش نظامی نشان داد.

Tomasz Siemoniak،

مترجمام **1302**1337
کد N234067

وبگردی