آفتاب

اردوغان اواسط مه در مورد حضور یا عدم حضور در انتخابات تصمیم‌گیری می‌کند

اردوغان اواسط مه در مورد حضور یا عدم حضور در انتخابات تصمیم‌گیری می‌کند

به گفته معاون نخست‌وزیر ترکیه، "رجب طیب اردوغان" تصمیم نهایی خود برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ترکیه را اواسط ماه مه اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، "بولنت آرینج"، معاون نخست‌وزیر ترکیه به خبرنگاران گفت: امیدواریم که اردوغان تصمیم خود را پس از مشورت با عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه اواسط ماه مه اعلام کند.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه 10 اوت برگزار خواهد شد و اگر هیچ کاندیدای موفق به کسب 51 درصد آراء در دور نخست نشود، دور دوم برگزار خواهد شد.

آرینچ در این خصوص گفت: به اعتقاد ما اگر اردوغان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود، "عبدالله گل" مفتخر شده و از او حمایت خواهد کرد.

دوره هفت ساله عبدالله گل در تاریخ 28 اوت به پایان خواهد رسید.

"امرالله ایشلر"، معاون نخست‌وزیر ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که یک قانونگذار در پارلمان ترکیه کناره‌گیری خواهد کرد تا گل بتواند عضوی از پارلمان شده و در نهایت نخست وزیر شود.

این همان فرمولی است که اردوغان برای به دست گرفتن پست نخست‌وزیری از گل در سال 2003 به کار برد.

آرینچ ادامه داد: ما رئیس‌جمهوری جدید خود را از طریق رای مردمی تا پایان ماه اوت انتخاب خواهیم کرد و امیدواریم که یک بار دیگر پیروزی حزب عدالت و توسعه را در انتخابات عمومی 2015 جشن بگیریم.

براساس یک همه‌پرسی قانون اساسی که در سال 2007 انجام شد، مردم ترکیه برای اولین بار در تاریخ این کشور رئیس جمهوری خود را از طریق آرای مستقیمی مردمی انتخاب خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N233813

وبگردی