آفتاب
لاریجانی در نطق پیش از دستور:

زن در نظام اسلامی نه پرده نشینی و نه اختلاط با دیگران را به شیوه غربی می‌پذیرد

زن در نظام اسلامی نه پرده نشینی و نه اختلاط با دیگران را به شیوه غربی می‌پذیرد

رئیس مجلس گفت: زن در نظام اسلامی نه پرده نشین است و نه اختلاط با دیگران را به شیوه و مدل غرب می‌پذیرد.

به گزارش آفتاب به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق پیش از دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: میلاد با سعادت دختر گرامی رسول الله فاطمه زهرا(س) و میلاد امام خمینی (ره) را به ملت و نمایندگان و بانوان جامعه تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: امام حسن عسگری(ع) کلامی بلند درباره حضرت فاطمه زهرا(س) دارند. در روایتی می‌فرماید ما حجت‌های خدا بر مخلوقات هستیم و مادر ما فاطمه (س) حجت خدا برما است. در این روایت جایگاه مهم حضرت فاطمه زهرا(س) به خوبی روشن می‌شود که در رأس هدایت و رشد امت اسلامی این شخصیت بزرگ قرار دارد. به همین جهت در قرآن از ایشان به کوثر به معنای خیر کثیر نام برده شده است چرا که خیری عظیم‌تر از هدایت امت نداریم. اصل و حیات واقعی انسان‌ها بر توحید، رشد و تکامل معنوی است که در تمسک به ولایت محقق می‌شود و فاطمه زهرا(س) اساس و رکن ولایت است.

رئیس مجلس افزود: در کلام نورانی امام حسن عسگری(ع) حضرت فاطمه (س) به عنوان حجت خدا بر ائمه نام برده شده است و این فخری برای امت مسلمان به خصوص جامعه زنان است که میلاد چنین شخصیت ممتازی به عنوان روز زن و روز مادر نامگذاری شده است که الگوی بی‌همتایی در تاریخ است و از هر جهت کامل و برای همه زنان نمونه برتر است.

"باید تلاش کرد تا سبک زندگی فاطمی را فهم و آن را ترویج کرد نه شیوه‌هایی که امروز با تبلیغات زیاد می‌خواهند در اذهان جوامع برجسته کنند و به درستی رهبر معظم انقلاب در سخنان روز گذشته خود بدان متذکر شدند که جایگاه زن و سبک زندگی زنان باید منبعث از سنت فکری اسلامی باشد نه کپی برداری تقلیدی از شیوه‌های غربی که در درون خود آسیب‌های زیادی را ایجاد کرده است."

لاریجانی با اشاره به سخنان شهید مطهری گفت: استاد شهید مرتضی مطهری در این زمینه با تحقیقات خود مسیر روشنی را مشخص کرد که در جمهوری اسلامی این نگاه تا حدود زیادی مورد توجه قرار گرفته است. استاد مطهری از یک سو می‌پذیرد که در طول تاریخ به زنان ظلم شده و تفکرات متحجرانه در برخی از مسلمانان که با ارائه چهره منفی، به نظام حقوق زن صدمه زده‌اند را رد می‌کند و از جانب دیگر موقف متحجرانه اما متجددانه امروز را نوع دیگری از نادیده انگاری شخصیت و حقوق زن می‌داند که ظلم جدیدی است لذا می‌گوید موضع اسلام موضع اعتدالی در این میانه افراط و تفریط است.

وی با بیان اینکه زن در نظام اسلامی نه پرده نشین است و نه اختلاط با دیگران را به شیوه و مدل غرب می‌پذیرد، تصریح کرد: اساس تفکر اسلامی بر این است که جامعه اسلامی نهاد خانواده را رکن مهم نظام اجتماعی می‌داند که شخصیت افراد در آن تکوین پیدا می‌کند. خانواده صرفا محل تولید نسل و استراحت نیست بلکه پایگاه اصلی رشد اجتماعی است. اینجا محل اختلاف مهم تفکر اسلامی با بعضی از مکاتب دیگر است.

رئیس مجلس افزود: خانواده یک امر موقت و گذرا در تکوین جامعه نیست بلکه جامعه سازی در نگاه اسلامی از خانواده آغاز می‌شود به همین جهت حریم خانواده و صیانت از آن فوق‌العاده پراهمیت است همانگونه که عدالت اجتماعی بدون تجلی حقیقی، تولید تصنعی است. نظام اجتماعی، پویا و سالم بدون رکن خانواده مستحکم و پرعاطفه ناممکن و ناپایدار است. بسیاری از نابسامانی‌های جهان امروز حتی در جامعه ما به دلیل سست شدن خانواده و یا عدم توجه لازم به همه قابلیت‌های آن است.

لاریجانی ادامه داد: خلاصه آنکه پایه رشد اجتماعی واقعی در خانواده موفق می‌شود. زنان به عنوان همسر و مادر در این رکن مهم یعنی خانواده، نقش محوری دارند. یعنی خداوند عواطف بسیار رقیق و لطیف زنان را محور اصلاحات در خانواده قرار داده و اگر زن خود اهل فضیلت باشد، با این ویژگی بیشترین نقش را در رشد اجتماعی خواهد داشت. استاد شهید مطهری در این باب می‌گوید که قانون اصلی اجتماع‌های بزرگ، عدالت است و کانون اصلی اجتماع منزل، عواطف است. علایق افراد اجتماع، شبیه روابط فیزیکی و علائق خانوادگی شبیه روابط شیمیایی است.

وی افزود: در نظام سازی حکومتی باید به تقویت هرچه بیشتر نهاد خانواده توجه کرد و مقررات و قوانین برای حضور زنان در اجتماع باید به نحوی باشد که به رکن خانواده آسیب نرساند. از این جهت باید بیش از گذشته در تدوین قوانین و مقررات توجه کرد و هم رسانه‌ها در این جهت تلاش کنند که حضور زنان در فعالیت‌های مختلف باعث عدم توجه و وقت‌گذاری آنها در خانواده نشود که هیچ چیزی جای این خلأ را نمی‌تواند پر کند و نتیجه آن برخی آسیب‌های اجتماعی است.

رئیس مجلس گفت: ثانیا هر چقدر نظام‌های حکومتی به تفکر دینی نزدیک باشد، باید به این امر توجه کرد که حکومت‌ها به هیچ وجه کارکرد خانوده را ندارند چرا که مبنای آنها عواطف نیست؛ اشتباه بزرگ آن است که تصور شود تربیت افراد و شکل‌یابی هویتی آنان صرفا در اجتماع ایجاد می‌شود گرچه روابط اجتماعی اسلامی باید وجود داشته باشد ولی باید پایه‌های شخصیتی افراد در درون خانواده با مهر و محبت مادران و عواطف و دلبستگی درون منزل شکل بگیرد و در جامعه به بهره‌وری برسد.

لاریجانی ادامه داد: از این جهت هم باید توجه بیشتری به سلامت و استحکام محیط‌های گرم خانواده داشت. آرزوی عزت و سربلندی برای جامعه زنان و مادران بخصوص مادران شهدای عزیز انقلاب اسلامی داریم.
کد N233736

وبگردی