آفتاب
یک عضو سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار:

تهدید شمردن اقلیت‌ها، مساله اقتدار سیاسی و جغرافیایی را به چالش می‌کشد

تهدید شمردن اقلیت‌ها، مساله اقتدار سیاسی و جغرافیایی را به چالش می‌کشد

یک عضو هیأت رئیسه سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار گفت: اگر تصور بر این باشد که قومیت‌ها تهدیدی برای یکپارچگی کشور، این یک تصور اشتباه است؛ چراکه پرداختن به این موضوع در واقع مساله اقتدار سیاسی و جغرافیایی را به چالش می‌کشد.

میلاد فدایی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: اگر مساله قومیت‌ها را یک تهدید بدانیم، باید بدانیم که این تهدید متوجه چه چیزی است؟ اگر تصور بر این باشد که قومیت‌ها تهدیدی برای یکپارچگی کشور و دیگر مسائل هستند، این یک تصور اشتباه است؛ چراکه پرداختن به این موضوع در واقع مساله اقتدار سیاسی و جغرافیایی را به چالش می کشد. در نهایت معتقدم نیاز نیست به مساله قومیت‌ها به شکل فرصت و تهدید نگاه کرد بلکه باید هوشیار بود اما این هوشیاری نباید به مساله اساسی و امنیتی تبدیل شود.

وی با اشاره به نوع نگاه دولت‌ها به اقلیت‌های قومی و مذهبی، گفت: دولت‌ها هر کدام حسب سلیقه‌های سیاسی و تفکراتشان، نگاهی خاص به قومیت‌ها داشته‌اند. آنچه مسلم است، این است که نگاه خاص و تنزل‌گرایانه به هر بخش از جامعه، باعث تضعیف اتحاد ملی می‌شود. اگر به دانشجویان، زنان، قومیت‌ها، کارگران و... نگاه خاص با رویکرد منفی وجود داشته باشد، این اقشار تعهد خود به میثاق‌های ملی را از دست داده و برای احقاق حقوق خود به راه‌های غیرمنطقی متوسل می‌شوند.

این فعال دانشجویی همچنین با بیان اینکه "دستگاه‌های امنیتی و نظامی با اقلیت‌ها باید در تعامل باشند"، خاطرنشان کرد: تعامل این دستگاه‌ها با قومیت‌ها باید مشابه همگان باشد. معتقدم صرف تفکر و اندیشه انسان‌ها نمی‌تواند مانعی برای جلوگیری از تخلف و هنجارشکنی باشد، از این رو ملاک دستگاه‌های امنیتی و نظامی با همه اقشار باید بر اساس عملکردها و مصادیق امور باشد. طبق قانون اساسی و قوانین عادی کشور، حیطه اختیارات نهادهای امنیتی و انتظامی مشخص است و آنها و همینطور مردم نیز باید در چارچوب این قوانین حرکت کنند.

انتهای پیام

کد N233679

وبگردی