آفتاب

دفع بهداشتی زباله‌ها، راهکاری مطمئن در مبارزه با بیماری سالک

دفع بهداشتی زباله‌ها، راهکاری مطمئن در مبارزه با بیماری سالک

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام دفع بهداشتی زباله‌ها را راهکاری مطمئن در مبارزه با بیماری‌ها عنوان کرد.

دکتر «علی‌اشرف عیوضی»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه ایلام، در خصوص شعار روز جهانی بهداشت «موجودات کوچک، تهدیدات بزرگ» بر موجوداتی کوچکی که نیش آنها تبدیل به تهدیدات بزرگ می‌شود، تاکید و اظهار کرد: این مشکل در کشورهای که آمار جمعیت بالا و بیسواد دارند، بیشتر صدق می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با بیان اینکه بیماری مالاریا در خاک آفریقای جنوبی و جنوب شرق آسیا بخصوص در افراد سالمند و ضعیف تاثیر فراوانی داشته است، به بیماری‌های شایع مالاریا، طاعون، تیفوس، شپش و تب زرد که از حشرات به انسان و حیوان منتقل می‌شود، اشاره کرد و گفت: شیوع مالاریا در جهان به حدی است که هر ساله یک کتاب با عنوان گزارش یکساله مالاریا در 25 آوریل ارائه می‌شود.

وی 90 درصد مبتلایان به مالاریا را متعلق به قاره سیاه دانست و گفت: سال 2013 در 97 کشور جهان مالاریا وجود داشته که تعداد 3 میلیون و 140 هزار نفر از آنها فوت شده‌اند اما از تعداد 27 میلیون نفر در معرض مالاریا در سال 2012 تعداد 627 نفر مرده‌اند که از این تعداد 482 نفر کودک زیر 5 سال بوده است‌.

عیوضی خاطر نشان کرد: بعد از ایدز بیماری مالاریا از شیوع بیشتری برخوردار است، بگونه‌ای که پنجمین علت عامل مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده است، البته این بیماری در مناطقی همچون جنوب شرق آسیا که کانون این بیماری است، میزان تولید اقتصادی بسیار پایین می‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ادامه داد: عامل سالک بعنوان یکی دیگر از بیماری‌های از این نوع‌، پشه خاکی یا فلبوتوموس با اندازه 2 تا 3 میلیمتر است که از طریق خون‌خواری بدن انسان و بعضی از حیوانات تغذیه می‌کند که برای پیشگیری از آن باید آموزش عمومی جامعه در خصوص راه‌های کنترل و پیشگیری از سالک توسط مراکز بهداشتی، رسانه و سایر نهادهای آموزشی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه 600 نوع پشه بسیار ریز در جهان وجود دارد که 30 نوع آنها ناقل بیماری هستند، اضافه کرد: بیماری شایع در ایران «سالک» است که نوع شهری این بیماری بیشتر صورت فرد را درگیر کرده و توسط پشه خاکی و موش صحرایی انتقال پیدا می‌کند که تعداد مبتلایان به سالک در مهران در سال گذشته به 130مورد رسیده است.

عیوضی ادامه داد: 88 کشور جهان درگیر این بیماری هستند که 90 درصد آنها در عربستان، افغانستان، سوریه و ایران است که تحت کنترل قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام رعایت بهداشت محیط با جمع آوری و دفع بهداشتی مستمر زباله از محیط زندگی توسط خانواده، شهرداری و دهیاری، محافظت بدن در برابر نیش پشه خاکی و دوری از محل زندگی و مناطق آلوده به سالک بویژه هنگام غروب آفتاب به بعد، مبارزه با جوندگان و اتلاف و معدوم ساختن سگ‌های ولگرد را موارد پیشگیری از ابتلا به سالک عنوان کرد.

عیوضی اضافه کرد: فرهنگ یک منطقه و پذیرش آموزش‌ها و بکارگیری دستورالعمل‌ها در منطقه‌ی همچون شمال شرق آسیا تاثیر بسیار زیادی در ریشه‌کن بیماری‌ها داشته است، اما همین امر در مناطقی از شرق ایران محقق نشده است.

انتهای پیام

کد N233553

وبگردی