آفتاب

ضرورت ایفای نقش زنان در سالی که اقتصاد و فرهنگ محور است

ضرورت ایفای نقش زنان در سالی که اقتصاد و فرهنگ محور است

زنان در سالی که اقتصاد و فرهنگ محور آن است در روی آوری جامعه به تولیدات ملی، اصلاح الگوی مصرف، پرهیز از مصرف گرایی، مدیریت انرژی که از نیازهای اساسی کشور در این مقطع حساس است نقشی بی بدیل و موثر بازی می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر  معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به مناسبت هفته « بزرگداشت مقام زن و روز مادر» بیانبه ای صادر کرده که در ادامه می آید:

انا اعطیناک الکوثر فصل لربک وانحر ان شانئک هو الابتر

خدای را سپاس می گوییم که در روز و ایام میلاد باسعادت خیر کثیر و بانوی دو عالم فاطمه زهرا(س) که به حق هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر نام گرفته است، فرصتی فراهم است تا ضمن ادای احترام به مقام شامخ آن الگوی بشریت و انسانهای آزاده، حق طلب و عدالت جو به واکاوی میزان فاصله سبک زندگی خود با سیره فاطمه (س) پرداخته و از این فرصت برای شناساندن توانمندیها و ظرفیتهای زنان، مادران و دختران کشورمان به متولیان امور و جهانیان بهره برده و نیز نگاه و توجه آنان را به موقعیت، جایگاه و حقوق و مطالبات زنان معطوف بداریم.

"همو که با آن حکمت، گویندگی، قدرت تحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی، آینده نگری و نیز قدرت برخورد با عظیم ترین مسایل زمان خود نشان داد که یک زن مسلمان در سنین جوانی می تواند به مقامات عالی، عرفانی و معنوی دست یابد." (از بیانات مقام معظم رهبری)

این روز هم چنین یادآور ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)
می باشد که تحت لوای رهبری داهیانه ایشان، زنان نقش ممتاز، بی بدیل، موثر و فوق العاده خود را در اصل انقلاب و در تمامی مقاطع و برهه های بعد از آن به خوبی ایفا کردند و با تأسی به زهرای اطهر (س) خواستند «شدن خویش» را خود انتخاب کنند. آن پیر فرزانه با بیانات حکیمانه از جمله «زنان باید در مقدرات اساس مملکت دخالت کنند»، حجت را بر همه تمام کرد و نقشه راهی را برای آینده ترسیم کرد که به راه سوم ختم می شد، راهی به دور از افراط و تفریط که با تحجر و ابتذال میانه ای ندارد و حرمت، کرامت و عزتی که شایسته یک انسان کامل است رابرای زنان قائل می شود.

امسال در شرایطی به استقبال هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر می  رویم که این سال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی ومدیریت جهادی» نامگذاری شده است. زنان ایرانی به مدد و برکت ظرفیتها و امکانات منبعث از انقلاب اسلامی و با اتکاء به همت، اراده، توانمندی و خودباوری توانسته اند در حوزه های مختلف آموزش و تحصیلات، بهداشت و سلامت و هنر و ورزش و سیاست و اقتصاد خوش بدرخشد و اینک در سالی که اقتصاد و فرهنگ محور آن است باید ایفاگر نقشی اساسی باشند تا مولفه های اصلی سیاست های کلی نظام در این خصوص که شامل درون زا بودن، عدالت محوری، دانش بنیان و متکی به مردم بودن است نمود وبروز پیدا کند . امروز تأثیر و نقش زنان بر فرهنگ و فرهنگساز بودن آنان به عنوان اولین مربیان و آموزگاران خانواده و جامعه و نیز تأثیر و نقش فرهنگ بر زندگی زنان بر کسی پوشیده نیست و بهسازی تصویر و چهره زن ایرانی در رسانه ها، کتب درسی، ادب، هنر و ... در ارائه شایستگی ها و توانمندی های آنان به جامعه و جامعه پذیری و جامعه باوری نقش بسزایی دارد.

همچنین نقش پنهان زنان خانه دار در اقتصاد جامعه و خانواده و ارزش گذاری کار خانگی آنان و محاسبه ارزش افزوده آن در حسابهای ملی از مقدمات و ضروریات نقش آفرینی این گروه بزرگ از زنان در فرآیند توسعه پایدار محسوب می شود. زنان در روی آوری جامعه به تولیدات ملی، اصلاح الگوی مصرف، پرهیز از مصرف گرایی، مدیریت انرژی که از نیازهای اساسی کشور در این مقطع حساس است نقشی بی بدیل و موثر بازی می کنند که
می تواند تحولی عظیم در اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری وظیفه خود می داندضمن تشکر از زنان فرهیخته و فعالان حوزه زنان و خانواده که درخواست این معاونت را اجابت کرده و با انصراف داوطلبانه از ثبت نام برای دریافت یارانه و تشویق اعضای خانواده و دیگران به انصراف، دولت برخاسته از خود را در این مرحله یاری رساندند ، فرصت را مغتنم شمرده و درخواست نماید که کماکان در سوق دادن منابع، اعتبارات و سرمایه های کشور به سمت و سوی افرایش تولید، اشتغال زایی ، توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساختهای لازم برای عمران و آبادانی ، حفظ محیط زیست و درمان و بهداشت و سلامت و حمایت بیشتر از اقشار نیازمند و آسیب­پذیر جامعه در کنار دولت بوده و پیشتاز و پیشقدم بودن خود را در تمامی عرصه ها به اثبات رسانند.

این معاونت در اولین سال فعالیت خود و در این ایام مبارک با تمامی زنان، مادران و دختران ایرانی عهد می­بندد که در چارچوب برنامه ­های دولت تدبیر و امید و با رویکرد اعتدال گرایی و عدالت محوری نهایت تلاش خود را در تقویت بنیان و کارکرد خانواده، جایگاه زنان در عرصه­ های اجتماعی و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینه ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان به کار بندد و در این مسیر همگرایی و هم­افزایی با تمام زنان ایرانی و استفاده حداکثری از ظرفیت مشارکت مردمی را مشی خود قرار دهد.

با این امید که سال 1393 سال تحقق ارزشها و سیره فاطمی (س) در جامعه ای علوی باشد و لوازم و مقدمات و پیش زمینه های نقش آفرینی زنان در مقدرات اساسی مملکت فراهم گردد تا در عمل پای بندی خود را به آن ارزشها و اصول انسان ساز و متعالی به اثبات برسانیم.

کد N233332

وبگردی