آفتاب

اظهار نظر وزیر اول اسکاتلند درباره تاسیسات موشکی انگلیس

اظهار نظر وزیر اول اسکاتلند درباره تاسیسات موشکی انگلیس

وزیر اول اسکاتلند ادعا کرده، از نظر ناتو و لندن برد موشکی انگلیس از نظر استراتژیکی نسبت به ناوگان زیردریایی اتمی این کشور مستقر در "فاسلین"، مهمترین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ریانووستی، تاسیسات موشکی مستقر در "اوتر هبریدس" در ساحل غربی اسکاتلند در سال 1950 میلادی تاسیس شده و حدود 200 پرسنل دارد.

اگر اسکاتلند استقلال از بریتانیا را در رفراندوم قریب‌الوقوع خود انتخاب کند، از نظر محلی نگرانی‌ها نسبت به آینده این تاسیسات افزایش می‌یابد.

اما الکس سالموند، وزیر اول اسکاتلند این نگرانی‌ها را رد کرده و ادعا کرد، اگر اسکاتلند استقلال پیدا کند، این تاسیسات برای اقتصاد محلی مهمتر خواهد بود.

سالموند گفت: وضعیت اسکاتلند در شمال غرب اروپا و وضعیت استراتژیکی ما در آتلانتیک بدان معناست که قطعا چنین تاسیساتی لازم و ضروری است و این اقدامی که اسکاتلند قصد انجام آن را دارد و اساسا آن‌ها از نظر دفاعی برای اسکاتلند، ائتلاف ناتو و آینده اروپا مهمتر از تسلیحات کشتار جمعی در "کلاید" هستند.

اگر رای دهندگان به استقلال اسکاتلند رای دهند، دولت این منطقه از عضویت اسکاتلند در ناتو دفاع می‌کند. اسکاتلند همچنین بر خروج فوری ناوگان "تریدنت" انگلیس مستقر در فاسلین تاکید دارد.

وزارت دفاع انگلیس وزیر اول اسکاتلند را به دورویی متهم کرد.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس گفت: برای افرادی که از استقلال اسکاتلند دفاع می‌کنند، مخالفت با تسلیحات اتمی و پیوستن به ناتو که یک ائتلاف اتمی است، با یکدیگر در تضاد است.

انتهای پیام

کد N232845

وبگردی