آفتاب

پوتین خواهان تنش زدایی در روابط غرب و روسیه شد

پوتین خواهان تنش زدایی در روابط غرب و روسیه شد

مسکو-ایرنا- ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در یک برنامه تلویزیونی خواستار تنش زدایی و بهبود روابط روسیه با کشورهای غربی و آمریکا شد.

به گزارش ایرنا، پوتین روزشنبه در گفت وگو با کانال تلویزیونیˈروسیه1ˈگفت: هیچ مانعی برای بهبود روابط روسیه و کشورهای غربی وجود ندارد.

وی درپاسخ به این سوال که روابط روسیه و غرب تا پایان امسال بهبود می یابد، افزود: این مساله به روسیه و تلاش های آن بستگی ندارد.

رییس جمهوری روسیه با بیان این که این موضوع به تلاش شرکای ما بستگی دارد، گفت: به نظرمن مساله ای که مانع روابط روسیه و غرب و توسعه همکاری های آنها شود وجود ندارد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت بحرانی اقتصاد اوکراین گفت: کشورهای اروپایی باید در امر بهبودی وضعیت اقتصاد اوکراین مشارکت و به این کشور کمک کنند.

پوتین گفت: کشورهای اروپایی می توانند در تامین مالی اوکراین و ارائه کمک های مالی و وام به این کشور مساعدت کنند.

وی با اشاره به نامه اخیر خود به سران کشورهای اروپایی اظهار داشت: در این نامه وضع بدهی گازی اوکراین به روسیه را تشریح کردم.

پوتین گفت: روسیه در چهار سال اخیر با کاهش بهای گاز صادراتی به اوکراین، در واقع 34میلیارد دلار یارانه به اقتصاد این کشور تزریق کرد.

وی اضافه کرد: قصد نداریم به اقتصاد اوکراین ضربه بزنیم یا در ترانزیت گاز به اروپا از طریق این کشور مساله ایجاد کنیم.

رییس جمهوری روسیه گفت : به همین دلیل از کشورهای اروپایی علاقمند به حمایت از اقتصاد اوکراین دعوت به مشارکت در کمک به این کشور و تامین بودجه اوکراین می کنیم.

پوتین در پاسخ به سوال دیگری مقایسه عملیات نظامی نیروهای امنیتی اوکراین در مناطق شرق این کشور با عملیات ضدتروریستی روسیه در منطقه قفقاز این کشور در سال های 2000 تا 2003 میلادی را نادرست خواند.

وی افزود: میان این دو عملیات نظامی تفاوت بسیار بزرگی وجود دارد و به همین دلیل چنین مقایسه ای را نادرست می دانیم.

اروپام/2242**518 ** 1064
کد N232570

وبگردی