آفتاب
فرانس پرس گزارش داد:

سفر به آسیا فرصتی مناسبات برای تقویت جایگاه آمریکا در قاره کهن

سفر به آسیا فرصتی مناسبات برای تقویت جایگاه آمریکا در قاره کهن

رئیس جمهور آمریکا طی روزهای آینده سفر خود به کشورهای آسیایی را آغاز می کند، با توجه به وضعیت پیش آمده میان واشنگتن و مسکو از یک سو و بالا گرفتن دوباره تنشها در شرق قاره کهن، این سفر فرصتی مناسب است تا اوباما روابط آمریکا با این کشورها را مستحکم تر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالیکه مناقشات دریایی میان چین و متحدان آمریکا در شرق آسیا همچنان ادامه دارد "باراک اوباما" ظرف روزهای آینده به ژاپن، مالزی، فلیپین و کره جنوبی سفر می کند.

در همین رابطه یکی از کارمندان کاخ سفید اعلام کرد که اوباما در این سفر به همپیمانان آمریکا اطیمنان خواهد داد که حمایت واشنگتن از آنها همچنان ادامه دارد و راهبرد توازن قوا در آسیا نیز همچنان به قوت خود باقی است.

علاوه بر این موراد اوباما در این سفر تلاش خواهد کرد تا پیمان تجاری "تی پی پی" میان کشورهای حوزه اقیانوس آرام توسعه پیدا کند.

این سفر از روز سه شنبه هفته جاری آغاز می شود و به نوشته خبرگزاری فرانسه بدون شک اوباما در دیدارهای خود با مقامات آسیایی درباره تنشها میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین نیز گفتگو می کند.

در همین رابطه "سوزان رایس" مشاور امنیتی ملی آمریکا گفت : سفر رئیس جمهور به آسیا فرصت مهم و مناسبی است تا درباره تمرکز آمریکا بر حوزه آسیا-پاسفیک تاکید دوباره ای داشته باشیم. سفر به آسیا در حالیکه بواسطه اقدامات کره شمالی و تنشهای دریایی میان چین و برخی کشورهای شرق آسیا، اختلافاتی میان کشورها دیده می شود این فرصت را به آمریکا می دهد تا تعهد خود را به اجرای قانون در منطقه نشان بدهد.

آمریکا از سال 2010 میلادی راهبرد خود را بر پایه کنترل چین بنا نهاد و برای رسیدن به هدف خود ارتباطات با کشورهای همسایه این کشور را افزایش داد و در تنشها میان چین و دیگر کشورهای شرق آسیا، از موضع مخالفان پکن حمایت کرد. واشنگتن امیدوار است تا با دست زدن به این کارها و همچینن افزایش حضور نظامی خود در اقیانوس آرام بتواند از رشد چین جلوگیری کند.

 

 

کد N232251

وبگردی