آفتاب

تظاهرات اعتراضی مسلمانان مالزی علیه سفر اوباما

تظاهرات اعتراضی مسلمانان مالزی علیه سفر اوباما

حدود 100 تن از مسلمانان مالزی علیه سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری آمریکا به کوآلالامپور در مقابل سفارت آمریکا دست به تظاهرات اعتراضی زده و وی را دشمن اسلام خواندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات علیه سفر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به مالزی انجام شد که اکثر جمعیت آن را مسلمان تشکیل می‌دهند که مخالف سیاست‌های آمریکا در جهان هستند.

اوباما اولین رئیس‌جمهور آمریکایی است که در نیم قرن گذشته به مالزی سفرمی‌کند چرا که پیشتر یک عدم اعتماد دوجانبه میان دو طرف وجود داشت.

این تظاهرات اعتراضی بعد از ظهر جمعه و پس از نماز از مسجدی در نزدیکی سفارت آمریکا به سمت ساختمان مذکور صورت گرفت. معترضان پلاکارت‌ها و بنرهایی در دست داشتند که بر رویشان نوشته شده بود: آمریکا محور شرارت است. اوباما را رد کنید، او تروریست شماره یک جهان است.

معترضان پس از 15 دقیقه استقرار در مقابل سفارت آمریکا متفرق شدند. مالزی مخالف جنگ‌های ایالات متحده در خاورمیانه و موافق تشکیل کشور فلسطین است. اوباما قرار است سفر یک هفته‌ای به آسیا داشته باشد و 26 تا 28 آوریل 2014 (ششم تا هشتم اردیبهشت) به مالزی می‌رود.

آخرین رئیس‌جمهوری آمریکا که به مالزی رفت، لیندون جانسون به سال 1966 بود.

روابط میان کوآلالامپور و واشنگتن در دهه‌های اخیر و در پی تنش‌های موجود بر سر ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سال‌های 1981 تا 2003 که سیاست‌های آمریکا در سراسر جهان را علنا نقد می‌کرد، متزلزل بوده است.

نجیب تون رزاق، نخست‌وزیر کنونی مالزی نسبت به غرب لحن ملایمتری به خود گرفته اما هنوز عناصری محافظه‌کار در دولت وی وجود دارند که با سیاست‌های آمریکا در تضاد عمل می‌کنند.

اوباما قرار است در جریان این سفر به کره جنوبی، ژاپن و فیلیپین نیز برود.

انتهای پیام

کد N231812

وبگردی