آفتاب

گزارش منابع انگلیسی از کشته شدن یک تبعه این کشور در سوریه

گزارش منابع انگلیسی از کشته شدن یک تبعه این کشور در سوریه

لندن - ایرنا - منابع خبری انگلیس روز جمعه جزییات بیشتری را از کشته شدن یک جوان 18 ساله این کشور در سوریه منتشر کردند.

به گزارش ایرنا، تلویزیون اسکای نیوز با انتشار تصاویری از این جوان انگلیسی، نام وی را ˈعبدالله دقایسˈ ساکن شهر بندری برایتون اعلام کرد.

تلویزیون انگلیسی همچنین به نقل از پدر این دانش آموز انگلیسی، گفت: ما تصور می کردیم که عبدالله در لیبی باشد. ما از طریق شبکه های اجتماعی از مرگ وی مطلع شدیم و هنوز جزییات حادثه را نمی دانیم.

مرگ این جوان انگلیسی بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت و برخی از دوستان وی با انتشار مطالبی نوشته اند: عبدالله در ماه فوریه (بهمن - اسفند) از انگلیس به سوریه رفت تا در کنار مخالفان دولت بجنگد.

تلویزیون ˈبی بی سیˈ نیز گزارش داد که جوان کشته شده، برادر زاده ˈعمر دقایسˈ زندانی سابق گوانتانامو است که ظاهرا از حدود دو ماه پیش در سوریه به سر می برد.

عمر دقایس در سال 2002 میلادی در پاکستان دستگیر و به زندان گوانتانامو منتقل شد. وی در سال 2007 میلادی آزاد شد.

پلیس منطقه ساسکس در جنوب انگلیس اعلام کرد که اواسط هفته جاری از کشته شدن این جوان 18 ساله در سوریه آگاه شده و ماموران با اعضای خانواده وی در تماس هستند.

همچنین وزارت خارجه انگلیس بدون ارائه جزییاتی کشته شدن یک تبعه این کشور در سوریه را تایید کرده است.

تاکنون گزارش موثقی در مورد نحوه کشته شدن این جوان انگلیسی منتشر نشده است ولی بر اساس اعلام مقامات دولتی و امنیتی، صدها نفر از اتباع انگلیس در کنار گروههای افراطی و تروریست در سوریه می جنگند.

بهمن ماه سال گذشته نیز یک جوان انگلیسی به نام ˈعبدالوحید مجیدˈ در جریان حمله انتحاری به زندان شهر حلب سوریه کشته شد.

همچنین طی ماههای اخیر بیش از 30 مظنون تروریستی مرتبط با سوریه در انگلیس دستگیر شده اند. اکثر آنان هنگام بازگشت از سوریه و در فرودگاه توسط پلیس ضدتروریسم بازداشت شده اند.

بر اساس گزارش رسانه های انگلیس، طی دو سال گذشته حداقل 400 نفر از شهروندان این کشور برای کمک به گروههای تروریست و افراطی به سوریه رفته اند که حدود 20 نفر از آنان نیز تاکنون کشته شده اند.

معاون وزارت کشور انگلیس چندی پیش با اذعان به حضور صدها نفر از افراط گرایان این کشور در سوریه، گفت: مشارکت این افراد در جنگ سوریه و دیدن آموزش های تروریستی یک نگرانی و تهدید امنیتی برای این کشور است.

ˈجیمز بروکنشایرˈ در مصاحبه ای با شبکه 4 رادیو ˈبی بی سیˈ، افزود: جنگیدن و تعلیم دیدن افراط گرایان انگلیسی در سوریه، یک مشکل بزرگ برای سازمان امنیت داخلی (ام آی 5) و نیروهای پلیس این کشور است.

وی اظهارداشت: بخش قابل توجه و رو به رشدی از منابع نیروهای امنیتی و پلیس برای مقابله با تهدیدات این گونه افراد صرف می شود.

معاون وزیر کشور انگلیس همچنین بر ضرورت نظارت بر رفت و آمدها میان سوریه و انگلیس تاکید کرد و گفت: تهدیدات امنیتی ناشی از حضور اتباع انگلیسی در سوریه احتمالا برای مدت ها ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش نشریه ˈساندی تایمزˈ چاپ لندن، سرویس های امنیتی انگلیس حدود 250 نفر از افراط گرایان انگلیسی مرتبط با سوریه را تحت نظر دارند.

این نشریه انگلیسی نوشت: ˈمقامات انگلیسی نگران هستند که افراط گرایان مرتبط با سوریه، بتدریج توجه خود را از جنگیدن با رژیم سوریه به سمت حمله به اهداف غربی معطوف کنند.ˈ

دولت انگلیس یکی از حامیان اصلی مخالفان دولت سوریه است و به انحا مختلف از این گروهها حمایت می کند.

اروپام**345
کد N231198

وبگردی