آفتاب

شش نماینده مجلس ترکیه با سلب مصونیت محاکمه می شوند

شش نماینده مجلس ترکیه با سلب مصونیت محاکمه می شوند

آنکارا- ایرنا- شش نماینده مجلس ترکیه که در انتخابات شهرداری های این کشور به عنوان شهردار شهرهای مختلف برگزیده شدند با سلب مصونیت سیاسی تحت محاکمه قرار می گیرند.

انتخابات شهرداری ها در ترکیه روز دهم فروردین ماه گذشته با شرکت نمایندگان احزاب مختلف برگزار شد و حزب حاکم ˈ عدالت و توسعه ˈ بر اساس آمار غیر رسمی پیروز انتخابات شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، در انتخابات شهرداری ها در ترکیه بیش از 20 نماینده مجلس ملی ترکیه به عنوان نامزد شهرهای مختلف شرکت کرده بودند که از این عده 9 نفر به عنوان شهردار شهرهای مختلف برگزیده شدند.

براساس این گزارش ، از میان این 9 نفر شش نفر دارای پرونده های قضایی بوده که به علت نمایندگی در مجلس و دارا بودن مصونیت سیاسی امکان محاکمه آنان میسر نبود.

با انتخاب این شش نفر به عنوان شهردار و خلع مصونیت سیاسی از آنان راه برای محاکمه آنان در دادگاه ها نیز فراهم شده است و رییس مجلس ترکیه 114 پرونده قضایی متعلق به آنان را به نهاد به نخست وزیری برای تسلیم به وزارت دادگستری ترکیه ارجاع کرده است .

از 114 پرونده یاد شده 74 پرونده متعلق به خانم ˈگلتن کیشاناکˈ که در انتخابات محلی ترکیه به عنوان شهردار کلان شهر دیاربکر انتخاب شد، است.

ˈاحمد ترک ˈ دیگر نماینده کرد که به عنوان شهردار شهر ماردین انتخاب شد 34 پرونده، ˈاحمد ادیب اوغورˈ نماینده سابق حزب عدالت و توسعه که شهردار شهر بالیک اسیر شد، ˈمحمد سیام کسیم اوغلوˈ نماینده حزب جمهوریخواه خلق که به عنوان شهردار شهر ˈکرکلار الیˈ انتخاب شد هر کدام دارای دو پرونده قضایی هستند.

ˈانور ییلماز و مندرس تورلˈ نمایندگان سابق حزب عدالت و توسعه که به عنوان شهرداران شهرهای ˈاردو و آنتالیاˈ برگزیده شده اند نیز دارای یک پرونده قضایی هستند.

لازم به ذکر است در حال حاضر در مجلس ملی ترکیه مجموعا 919 پرونده درخواست خلع مصونیت سیاسی نمایندگان احزاب سیاسی مختلف ترکیه موجود است.

طبق قوانین ترکیه اجازه تحقیقات در مورد روسای شهرداری ها در ترکیه منوط به مجوز وزارت کشور است.

خاورم**2012** 230**1856
کد N230975

وبگردی