آفتاب

ژاپن تجهیزات هسته ای به امارات و ترکیه صادر می کند

ژاپن تجهیزات هسته ای به امارات و ترکیه صادر می کند

پکن - ایرنا - مجلس ژاپن طرح مربوط به صادرات تجهیزات هسته ای این کشور را روز جمعه تصویب کرد که براساس آن توکیو تجهیزان هسته ای به امارات و ترکیه صادر می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از کیودو ، مجلس ژاپن امروز دو توافقنامه را به تصویب رساند که بر اساس آن این کشور تجهیزات هسته ای به امارات و ترکیه صادر می کند.

خبرگزاری ژاپن گزارش کرد که توافق بر سر صدور تاسیسات و تجهیزات هسته ای به این دو کشور به دنبال سفر سال گذشته شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ترکیه و امارات به دست آمد.

قرار است این توافقنامه ها از ماه آینده میلادی اجرایی شود .

بسیاری از شهروندان ژاپنی نسبت به مسایل امنیتی مربوط به این همکاری ها ابراز نگرانی و اعتراض کرده اند، با این وصف دولت می گوید که تاسیسات و مواد هسته ای صادراتی برای مصارف صلح آمیز بکار گرفته خواهد شد.

پس از زلزله و سونامی 2011 فوکوشیما که منجر به فاجعه اتمی در این ایالت شد، مردم ژاپن خواستار کاهش استفاده از نیروگاه های هسته ای شدند و تجمعات اعتراض آمیز برگزار کردند، اما دولت توکیو تاکید دارد برنامه های هسته ای را به پیش سوق خواهد داد.

ژاپن تاکنون 12 توافقنامه هسته ای با کشورهایی نظیر آمریکا و فرانسه امضا کرده و در حال گفت وگو با چند کشور دیگر از جمله هند است.

آساق ** 2100 **1611
کد N230578

وبگردی