آفتاب

قدردانی کشورهای عضو اسکاپ ازعملکرد ایران درمقابله با بلایای طبیعی

قدردانی کشورهای عضو اسکاپ ازعملکرد ایران درمقابله با بلایای طبیعی

دهلی نو - ایرنا - کشورهای عضو اسکاپ درپایان دومین نشست منطقه ای گروه کارشناسی توسعه ظرفیت برای مقابله با سوانح طبیعی در جنوب و جنوب غرب آسیا، با اجماع از اقدامات و مدیریت جمهوری اسلامی ایران قدردانی کردند.

به گزارش ایرنا، دومین نشست منطقه ای گروه کارشناسی توسعه ظرفیت ها برای مدیریت اطلاعات و مقابله با حوادث طبیعی درجنوب و جنوب غرب آسیا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته به ریاست ایران در دهلی نو گشایش یافت .

سید ˈحمید پورمحمدیˈ معاون برنامه ریزی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری کشورمان که درصدر هیاتی برای شرکت دراین نشست به هندوستان سفر کرده روزجمعه به خبرنگار ایرنا گفت: دراین اجلاس دو روزه که شامگاه پنج شنبه در دهلی نو به پایان رسید اعضای گروه مقرر کردند با توجه به آثار فرامرزی بلایای طبیعی، کشورهای عضو علاوه بر تبادل دانش و تجربیات، همکاری های خود را با یکدیگر در مقابله و پیشگیری از بلایای طبیعی گسترش دهند.

وی افزود: اعضا همچنین مصوب کردند زنجیره اطلاعات مورد نیاز کشورهای منطقه برای مقابله با بلایای طبیعی به صورت نظام مند و قابل ارزیابی تکمیل شود و اطلاعات مورد نیاز نیز در چارچوبی استاندارد تجمیع گردد.

اعضا همچنین زمین لرزه، سیل، خشکسالی و رانش زمین را مهمترین بلایای طبیعی منطقه عنوان و مقرر کردند مرکز مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی آسیا و اقیانوسیه در پایتخت ایران باید تمرکز خود را بر روی اولویت های فوق قرار دهد.

به گفته پور محمدی نقشه راه مرکز مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی در نشست دهلی نو مورد تایید اعضا قرار گرفت و مقرر شد برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آن عملیاتی شود.

در این نشست همچنین تلاش شد حلقه های مفقوده اطلاعات بلایای طبیعی شناسایی و تبیین شود.

متخصصان ایرانی از نهادها و سازمان های ذیربط از جمله معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، وزارت راه ، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان جغرافیایی و نقشه برداری و سازمان مدیریت بحران کشور در نشست کارشناسی دهلی نو توانمندی ها و ظرفیت های تخصصی و تجربیات جمهوری اسلامی ایران را در مقابله با بلایای طبیعی تبیین کردند.

با توجه به اینکه ایران در مواجهه با بلایای طبیعی مانند زمین لرزه، سیل ، خشکسالی و توفان های مخرب تجربیات زیادی دارد و در زمینه مدیریت سوانح از دانش فنی و قابلیت بالا برخوردار است ، کشورهای منطقه تاکید دارند محوریت مدیریت حوادث و بلایای طبیعی منطقه به کشورمان واگذار شود.

در دومین نشست منطقه ای دهلی نو نمایندگان کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ ) ، نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی و منطقه ای از جمله اکو و سارک و مقام های مسوول هندی با بیان تجارب خود در زمینه مقابله با حوادث طبیعی ، انتقال تجارب به اعضا و همکاری های بیشتر در این زمینه را خواستار شدند.

گروه کارشناسی توسعه ظرفیت ها برای مقابله با سوانح طبیعی در جنوب و جنوب غرب آسیا به پیشنهاد ایران از دو سال پیش با تصویب در نشست اسکاپ ، با هدف زمینه سازی ایجاد مرکز اطلاعات بلایای طبیعی که قرار است مقر آن در تهران باشد، تشکیل شده است.

اولین اجلاس این گروه در شهر آلماتی قزاقستان برگزار و دومین نشست از روز چهارشنبه در دهلی نو آغاز شد و روز پنجشنبه به کار خود پایان داد.

10 کشور شامل ایران، هند، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، بوتان، نپال، مالدیو، سریلانکا و ترکیه در این گروه عضویت دارند و همگی عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه موسوم به اسکاپ (ESCAP ) هستند.

این کشورها با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی هر سال در معرض حوادث طبیعی مختلف از جمله خشکسالی، سیل، سونامی، زمین لرزه و رانش زمین قرار دارند و همکاری و انتقال تجارب برای پیشگیری و مقابله با این حوادث و کاهش تلفات از مهمترین اهداف نشست های منطقه ای به شمار می آید.

اسکاپ یکی از پنج کمیسیون منطقه ای سازمان ملل متحد است که بمنظور ایجاد زمینه های همکاری و تفاهم در مسایل اجتماعی و اقتصادی بین کشورهای منطقه و راهنمایی و مساعدت بین آنها تاسیس شده است.

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N230255

وبگردی