آفتاب

پروژه های نیمه تمام بهداشت و درمان قم در انتظار گره گشایی

پروژه های نیمه تمام بهداشت و درمان قم در انتظار گره گشایی

قم - ایرنا - دست اندرکاران بخش بهداشت و درمان استان قم در حالی مشغول خدمت رسانی هستند که با توجه به تنگناهای موجود در این راه، در انتظار گره گشایی پروژه های نیمه تمام هستند.

به گزارش ایرنا، شهر قم روز پنجشنبه میزبان ˈ داوود دانش جعفریˈ مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که با هیات همراه خود برای بازدید از برخی امکانات بیمارستانی و همچنین پروژه های عمرانی در دست احداث دانشگاه علوم پزشکی قم به این استان سفر کرده اند.

دانش جعفری در بدو ورود به استان به بیمارستان نکویی قم رفت، بیمارستانی که بیشترین پذیرش بیماران حوادث و تصادفات را برعهده دارد.

ˈابوالفضل ایرانی خواهˈ رییس دانشگاه علوم پزشکی قم و برخی از معاونین و مدیران این دانشگاه نیز در جلسه ای مشترک به بیان مشکلات بیمارستان نکویی پرداختند.

قدیمی بودن ساختمان بیمارستان و نیاز به تامین اعتبارات مالی مورد نیاز برای بهسازی آن مهمترین معضلی بود که از سوی مسوولان بیان شد.

شاید یکی از اماکن درمانی نیمه تمام قم که اهالی این استان بی تابانه منتظر بازگشایی آن هستند، بیمارستان فرقانی باشد، بیمارستانی که دقیقا جنب بیمارستان نکویی قرار دارد.

احداث ساختمان این بیمارستان از سال 1367 آغاز شد و اکنون جز اسکلتی بتونی و مستحکم چیزی به نام بیمارستان از آن دیده نمی شود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، تکمیل و راه اندازی بیمارستان فرقانی با توجه به نیاز مبرم بهداشتی و درمانی استان ضرورتی اساسی برشمرده می شود که نیازمند 75میلیارد تومان اعتبار است.

ایرانی خواه همچنین با بیان این که قم محور مواصلاتی نزدیک به 17 استان کشور است، افزود: بسیاری از مردم شهرهای همجوار نیز از مراکز درمانی استان استفاده می کنند و اینها همه دلایلی است که باید به شهر قم بعنوان شهری ویژه از نظر بهداشتی و درمانی توجه شود.

وی تاکید کرد: شهر قم با وجود جمعیت یک میلیون نفری خود، پذیرایی از زائران کریمه اهل بیت(ع) و پذیرایی از طلاب 120 کشور مختلف جهان نیازمند احداث یک مرکز درمانی مجهز با حداقل یکهزار و 500 تخت است.

وی ابراز امیدواری کرد که با تخصیص اعتبارات مناسب برای راه اندازی بیمارستان فرقانی، این بیمارستان تا پایان سالجاری وارد عرصه بهداشت و درمان قم شود.

دانش جعفری همچنین در ادامه سفر خود از مراکز آموزشی درمانی کامکار(عرب نیا)، شهید بهشتی، حضرت فاطمه معصومه(س) و تعدادی از مراکز در حال ساخت مانند بیمارستان 128 تختخوابی امجدی(نیروگاه) و مجتمع پردیس قم بازدید به عمل آورد.



** بیمارستان کامکار، بیمارستانی 43 ساله و نیازمند مقاوم سازی

بیمارستان کامکار قم نیز دیگر مرکزی بود که توسط مشاور وزیر بهداشت بازدید شد، این بیمارستان زیربنایی بالغ بر 14 هزار و 500 متر مربع دارد و شامل بخش های عفونی، دیالیز، اورژانس، آموزشی، بستری و جراحی است.

ضرورت توجه به مقاوم سازی و بهسازی این بیمارستان نیز مهمترین خواسته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی قم از دانش جعفری بود.

دانش جعفری همچنین در بازدید از بیمارستان حضرت معصومه(س) از نزدیک در جریان مشکلات آن قرار گرفت.

این بیمارستان که مرکزی تخصصی برای درمان کودکان به شمار می رود 200 تختخوابی بوده و در 9 هزار و 500 متر زیربنا در پنج طبقه به شهروندان خدمات می دهد.

کمبود تعداد تخت های درمان برای مراجعان بخصوص در ایام تعطیلات بدلیل زائر پذیر بودن قم مهمترین مشکل این بمیارستان تخصصی بود که مدیر آن خواستار اعطای بودجه برای توسعه فضای بیمارستان حضرت معصومه(س) شد.

دانش جعفری در ادامه، از زمین مدنظر گرفته شده برای طرح توسعه بیمارستان شهید بهشتی قم بازدید کرد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، برای توسعه بیمارستان شهید بهشتی و افزوده شدن 500 تخت برای پذیرش بیماران به رقمی بالغ بر 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود.

به اذعان دکتر ایرانی خواه، با توسعه بیمارستان شهید بهشتی می توان بسیاری از نیازهای درمانی استان را برطرف کرده و بار فشار بر دیگر مراکز درمانی شهر را کاهش داد.

وی با تاکید بر اینکه این دانشگاه نمی تواند بدون کمک وزارت بهداشت از عهده بخش عمده ای از هزینه های مربوط به تجهیز مراکز درمانی استان برآید، تصریح کرد: مهمترین مشکلی که در حال حاضر بسیار حائز اهمیت است و باید برطرف شود مربوط به فرسوده بودن تجهیزات و تاسیسات مراکز درمانی است.



** دانشجویان در انتظار تکمیل پردیس دانشگاهی

مشاور عالی وزیر بهداشت در ادامه بازدید از مراکز درمانی و پروژه های دانشگاه علوم پزشکی قم از محل احداث پردیس دانشگاه علوم پزشکی قم بازدید کرد.

این پردیس دانشگاهی شامل خوابگاه ( با پیشرفت فیزیکی 30 درصد)، آموزشی( 30 درصد پیشرفت فیزیکی)، ورزشی(90 درصد پیشرفت فیزیکی)، مسجد و فضاهای اداری خواهد بود و در افق 1404 توانایی پذیرایی از شش هزار دانشجو را خواهد داشت.

به گفته ابوالفضل ایرانی خواه، هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی قم برای تامین فضای آموزشی و خوابگاهی خود با مشکلات عدیده ای مواجه است و حتی برای تامین فضا ناچار به اجاره کردن مکان های مختلف برای پذیرش دانشجویان است.

دانش جعفری که در پایان سفر خود به قم برای دیدار با آیت الله ˈعبدالله جوادی آملیˈ از مراجع تقلید، پای به بنیاد بین المللی اسراء گذاشته بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: به منظور بررسی وضعیت بیمارستانهای قم و همچنین بررسی پروژه های در دست اجرای دانشگاه علوم پزشکی این استان، بازدید از این مراکز و پروژه ها در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی بیان داشت: در این بازدیدها توانایی استان در به پایان رساندن پروژه های عمرانی مورد بررسی قرار گرفت و باید برنامه ریزی لازم برای پاسخگویی به نیازهای درمانی این استان صورت پذیرد.

دانش جعفری ادامه داد: در پایان این بازدیدها، نیازهای درمانی و سلامت استان قم اولویت بندی شده و به وزیر بهداشت برای تامین اعتبارات مورد نیاز برای اتمام پروژه ها تقدیم خواهد شد. ک/4

7408 / 553
کد N230066

وبگردی