آفتاب

پاکستان و نیجریه سطح همکاری های دوجانبه را ارتقا می دهند

پاکستان و نیجریه سطح همکاری های دوجانبه را ارتقا می دهند

اسلام آباد - ایرنا - ˈممنون حسینˈ رییس جمهوری پاکستان با هدف توسعه روابط دوجانبه ، تلاش برای گسترش همکاری های تجاری و رایزنی درخصوص مسائل منطقه و بین المللی طی یک سفر رسمی به نیجریه می رود .

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه پاکستان امروز (پنجشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد: این اولین سفر یک مقام پاکستانی در سطح ریاست جمهوری به نیجریه در سه دهه گذشته محسوب می شود.

در این بیانیه آمده؛ ممنون حسین که به دعوت ˈگودلاک جاناتانˈ رییس جمهوری نیجریه به شهر ˈابوجاˈ پایتخت این کشور روز اول اردیبهشت سفر می کند دیدارهای مهمی با رییس جمهوری، معاون رییس جمهوری و سایر مقامات ارشد دولت نیجریه خواهد داشت.

رییس جمهوری پاکستان همچنین در نشست بازرگانان و شرکت های تجاری نیجریه در شهرهای ˈابوجا و لاگوسˈ سخنرانی می کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان تصریح شده؛ تبادل نظر درباره موضوعات منطقه ای و تحولات بین المللی در دیدارهای مقام های اسلام آباد و ابوجا و گفت وگوی مقامات تجاری و بازرگانی پاکستان و نیجریه نیز از دیگر برنامه های سفر هیات پاکستانی به این کشور آفریقایی می باشد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه دولت پاکستان، نیجریه را یک کشور مهم عضو سازمان همکاری هشت کشور اسلامی (دی هشت)، سازمان همکاری کشورهای اسلامی (او آی سی) و سازمان ملل متحد می داند ؛ افزوده شده که سفر رییس جمهوری پاکستان به نیجریه، فرصت خوبی برای دو کشور بمنظور تقویت همکاری های دوجانبه در بخش های مختلف از جمله افزایش روابط تجاری و اقتصادی محسوب می شود.

رسانه های پاکستانی گزارش دادند:همکاری های دوجانبه اسلام آباد و ابوجا در طول سالهای جاری در زمینه های مختلف با تعمیق و پیشرفت خوب همراه بوده و حجم تجارت دوجانبه این کشورها با رشد قابل توجهی دنبال می شود و هم اکنون این میزان از 30 میلیون و 677 هزار دلار در سالهای 1389 و 1391 (2011 و 2012میلادی) به 67 میلیون و 361 هزار دلار در سالهای 1391 و 1392 (2012 و 2013میلادی) افزایش یافته است.

سفر رییس جمهوری پاکستان به نیجریه در حالی انجام می شود که روزهای اخیر نشست کمیسیون مشترک اقتصادی پاکستان و نیجریه با حضور مقامات دو کشور به منظور بهبود روابط اقتصادی، همکاری های در بخش تجارت، منابع نفت و انرژی، بهداشت، دفاعی و فرهنگی , آموزشی در شهر ابوجا برگزار شد.

آساق**ا.ر**1095**1566
کد N229939

وبگردی