آفتاب
رییس منطقه ای اسکاپ:

باید ازتجربیات و مدیریت ایران درمقابله بابلایای طبیعی بهره برد

باید ازتجربیات و مدیریت ایران درمقابله بابلایای طبیعی بهره برد

دهلی نو - ایرنا - رییس کمیسیون اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد درمنطقه آسیا اقیانوسیه (اسکاپ) تجربیات ایران را در مدیریت و مقابله با بلایای طبیعی مهم و ارزشمند دانست.

ˈمگش کومار ˈ روز پنجشنبه درحاشیه یک اجلاس کارشناسی در دهلی نو در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به اهمیت نقش ایران در مدیریت اطلاعات مربوط به بلایای طبیعی گفت: منطقه آسیا اقیانوسیه و به خصوص جنوب و جنوب غرب آسیا درمقابل حوادث طبیعی بسیار آسیب پذیر است و سالانه افراد زیادی جان خود را از دست می دهند.

کومار تاکید کرد، بنابراین پیشنهاد ساخت یک مرکز جدید مدیریت اطلاعات مربوط به بلایای طبیعی درایران با توجه به تجربیات این کشور با حمایت کشورهای عضو گروه اسکاپ همراه است.

وی با اشاره به اینکه این مرکز با جمع آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات درمنطقه و استفاده از نیروی آموزش دیده و مجرب می تواند در مقابله با حوادث طبیعی بسیار تاثیر گذار باشد، تصریح کرد: معتقدم با توجه به اینکه اقدامات اولیه جهت ساخت این مرکز در ایران آغاز شده اعضای گروه اسکاپ در دیدار جاری خود در دهلی نو خواهند توانست یک دستور کار عملی را برای تسریع در رسیدن به هدف به تصویب برسانند .

رییس منطقه ای اسکاپ در ارتباط با توانایی ایران در کمک به این گروه گفت: ایران کشوری است که در طول زمان توانسته ظرفیت و توان کارشناسی خود را در مقابله با بلایای طبیعی مهم مانند زلزله افزایش دهد و در ساخت و سازهای شهری نیز تغییراتی زیادی داده بنابراین تجارب ارزشمند این کشور می تواند به کشورهای آسیب پذیر در مقابل حوادث طبیعی بسیار کمک کننده باشد.

دومین نشست منطقه ای گروه کارشناسی توسعه ظرفیت ها برای مدیریت اطلاعات و مقابله با حوادث طبیعی درجنوب و جنوب غرب آسیا از دیروز (چهارشنبه) به ریاست ایران در دهلی نو گشایش یافته است.

دراین نشست دو روزه که با حضور همه اعضای این گروه برگزار شده، سید ˈحمید پورمحمدی ˈ معاون برنامه ریزی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری کشورمان در راس هیاتی شرکت کرده است.

وی که ریاست اجلاس را به عهده دارد طی سخنانی به تجارب ارزشمند و توانمندی های بالای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با بلایای طبیعی اشاره و تاکید کرد: مقابله با بلایای طبیعی نیازمند همکاری های منطقه ای، فرامنطقه ای و بین المللی است و کشورها باید تجارب خود را در این زمینه به اشتراک بگذارند و آن را به دیگران انتقال دهند.

در این نشست منطقه ای نمایندگان کشورهای عضو کمیسیون اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه ( ESCAP )، نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، سازمان اکو و مقام های مسوول هند نیز با بیان تجارب خود در زمینه مقابله با حوادث طبیعی، انتقال تجارب به اعضا و همکاری های بیشتر در این زمینه را خواستار شدند.

گروه کارشناسی توسعه ظرفیت برای مدیریت و مقابله با سوانح طبیعی در جنوب و جنوب غرب آسیا به پیشنهاد ایران از دو سال پیش با تصویب در نشست اسکاپ ، با هدف زمینه سازی ایجاد مرکز اطلاعات بلایای طبیعی که قرار است مقر آن در تهران باشد، تشکیل شده است.

10کشور شامل ایران، هند، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، بوتان، نپال، مالدیو، سریلانکا و ترکیه در این گروه عضویت دارند و همگی عضو کمیسیون اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه موسوم به اسکاپ (ESCAP ) هستند.

این کشورها با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی هر سال در معرض حوادث طبیعی مختلف از جمله سیل، سونامی، زمین لرزه و رانش زمین قرار دارند و همکاری و انتقال تجارب برای پیشگیری و مقابله با این حوادث از مهمترین اهداف نشست های منطقه ای به شمار می آید.

اسکاپ یکی از پنج کمیسیون منطقه ای سازمان ملل متحد است که بمنظور ایجاد زمینه های همکاری و تفاهم در مسایل اجتماعی و اقتصادی بین کشورهای منطقه و راهنمایی و مساعدت بین آنها تاسیس شده است.

اسکاپ هدف های خود را از طریق تشکیل اجلاس سالانه و کمیته هایی با موضوعات مشخص دنبال می کند.اسکاپ در حال حاضر دارای ۳۵ عضو پیوسته از جمله جمهوری اسلامی ایران و ۹ عضو وابسته است .

دامنه فعالیت اسکاپ از غرب به ایران، از شمال شرق به ژاپن، از جنوب غربی به جزایر کوک، از شمال به مغولستان و از جنوب به استرالیا و زلاندنو گسترده شده است.

طبق اساسنامه، یکی از زمینه های مهم فعالیت اسکاپ ایجاد شبکه تبادل اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و فنی در سطح منطقه است که با استفاده از نظام اطلاعات کتاب شناختی و نظام اطلاعات آماری اسکاپ و نیز سه مرکز وابسته به اسکاپ در زمینه های اطلاعات تکنولوژی، تجاری و جمعیت از طریق کانون مرکزی در بانکوک رهبری می شود.

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N229776

وبگردی