آفتاب

معاون حزب حاکم ترکیه : واشنگتن در انتظار درخواست آنکاراست

معاون حزب حاکم ترکیه : واشنگتن در انتظار درخواست آنکاراست

آنکارا- ایرنا - ˈ محمدعلی شاهینˈ معاون حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ گفت: آمریکا در انتظار درخواست آنکارا از واشنگتن در باره اقدام علیه ˈ فتح الله گولنˈ مخالف دولت آنکاراست.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، شاهین که در هفته جاری با ˈفرانسیس ریکاردونهˈ سفیر واشنگتن در آنکارا دیدار کرده بود ، این مطلب را در گفت وگو با روزنامه آکشام چاپ ترکیه عنوان کرد.

شاهین افزود: واشنگتن درانتظار درخواست دولت آنکاراست تا نسبت به وضعیت فتح الله گولن که در این کشور اقامت دارد ، تصمیم گیری کند.

معاون حزب حاکم ترکیه در ادامه گفت : دولت ترکیه به استناد شایعات نمی تواند ، عمل کند . مساله جماعت گولن و نفوذ هواداران این جماعت در داخل دولت ترکیه مساله ای نیست که بتوان آن را در یک لحظه حل کرد ، در مورد این مساله باید سازمان های دولتی بررسی های لازم را انجام دهند.

وی افزود : نهادهای بازرسی نخست وزیری و وزارت خانه های دادگستری و کشور می بایست در این باره گزارش های لازم را تهیه کنند و متعاقب آن گام های لازم در این زمینه برداشته شود.

در پی عملیات فساد مالی و ارتشا توسط پلیس و دادستان استانبول در 26 آذر ماه گذشته که منجر به دستگیری شماری از منتسبان به دولت ترکیه شد ، دولت آنکارا جماعت گولن را مسوول این عملیات عنوان کرد.

دولت ترکیه در پی این عملیات شماری از منتسبان به جماعت گولن در نیروهای پلیس ، قوه قضاییه و شماری از نهادها و وزارت خانه ها را از کار برکنار کرد.

گفته می شود ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه در تماسی تلفنی با ˈ باراک اوباما ˈ رییس جمهوری آمریکا از فعالیت گولن علیه دولت آنکارا در آمریکا انتقاد کرده است.

خاورم ** 2012 **230**1566
کد N229745

وبگردی