آفتاب

شفافیت اطلاعات اقتصادی با تجسس متفاوت است

شفافیت اطلاعات اقتصادی با تجسس متفاوت است

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مخالف تجسس در زندگی مردم هستیم اما شفافیت اطلاعات در اقتصاد، با تجسس متفاوت است، اگر شفافیت نباشد امکان برنامه ریزی نیست و یکی از اهداف هدفمندی، شفافیت اطلاعات خانوار، پایگاه ها و بنگاه ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، "محمدرضا پورابراهیمی" در گفتگوی ویژه خبری شبکه پنج کرمان با تحلیل اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها در کشور اظهار کرد: اثر تورمی قیمت حامل های انرژی، باید به افزایش کارایی در اقتصاد کشور منجر شود اما چند مورد مهم در هدفمندی مطرح شده بود که دولت قبل به طور کامل اجرا نکرد، به همین علت تعادل بین منابع و مصارف ایجاد نشد.

وی ادامه داد: از سال 89 که هدفمندی اجرا شد، سالانه منابع اقتصاد کشور 28 هزار میلیارد تومان و مصارف 42 هزار میلیارد تومان بود و عدم تعادل یکی از اشکالات اساسی بود.

پورابراهیمی تصریح کرد: این کسری منابع از بودجه عمومی دولت و کم شدن اعتبارات عمرانی و زیربنایی جبران شد که از بحث های مهم است و باید در فاز دوم هدفمندی، این تعادل مدیریت شود.

وی افزود: باید در مرحله دوم، این اشکال مورد توجه قرار گیرد و در صورت استقراض از بانک مرکزی، آثار تورمی در جامعه خواهد گذاشت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: پرداخت یارانه براساس نگاه اسلامی، باید طبق درآمد مردم صورت گیرد که در سه سال گذشته این اصل نیز رعایت نشده و کاربرد یارانه این نبود.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه به ازای مابه التفاوت افزایش قیمت است و محل آن باید برای کسانی باشد که کاهش قدرت خرید آنها ترمیم شود.

پورابراهیمی افزود: قرار نبود همه پرداخت ها به صورت نقدی باشد چون این اقدام افزایش حجم نقدینگی و آثار تورمی در کشور را موجب شد و تورم اثر کمک نقدی را کاهش می داد و این درحالی است که پرداخت های غیرنقدی اثرات نقدینگی را افزایش نمی دهد.

وی با اشاره به اثرات مثبت اجرای هدفمندی یارانه ها تاکید کرد: جسارت دولت قبل در اجرای هدفمندی قابل تقدیر است و دولت سابق کار بزرگی انجام داد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید اشکالات مرحله اول را مورد نظر قرار دهیم تا در مرحله دوم تکرار نشود و دولت توافق کرد این مسائل را که صحبت شده، بند به بند اجرا نماید.

وی تصریح کرد: در فاز دوم هدفمندی، برداشت از جای دیگر، از جانب مجلس قابل قبول نیست و مسئله دیگر در مرحله دوم حمایت از تولید است.

پورابراهیمی ادامه داد: در سه سال گذشته حمایت از تولید مغفول ماند و نتیجه این شد که درصد ظرفیت برخی واحدهای ما کمتر شد و دولت یازدهم تاکید کرده 11 هزار میلیارد تومان از منابع را به بخش تولید ببرد.

وی بیان کرد: تخصیص منابع به بخش سلامت و پرداخت یارانه براساس میزان نیاز خانوارها از نقاط قوت فاز دوم هدفمندی است و امیدواریم دولت تمام موارد را رعایت کند و الان برای قضاوت زود است.

پورابراهیمی درباره حذف برخی افراد از دریافت یارانه مرحله دوم اظهار کرد: در گام اول اعلام شده افراد غنی انصراف دهند؛ روش هزینه ای به دولت پیشنهاد شده که به عنوان مثال می توانیم در کرمان هزینه متوسط یک خانواده چهار نفره را محاسبه کنیم و این روش می تواند متوسط هزینه خانوار را برای ما مشخص و میانگین شهر، کشور و روستا را بگیریم و متوسط هزینه هر خانوار در ماه مشخص می شود که عدد هدف خواهد شد و کسانی که اعلام کرده اند درآمد ما از آن عدد بیشتر است، حذف می شوند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: برای باز گذاشتن دست دولت برای اجرای هدفمندی، امسال بیشترین مساعدت را با دولت داشتیم و عدد متوسط هزینه خانوار را دولت مشخص می کند.

وی تاکید کرد: مخالف تجسس در زندگی مردم هستیم اما شفافیت اطلاعات در اقتصاد، با تجسس متفاوت است، اگر شفافیت نباشد امکان برنامه ریزی نیست و یکی از اهداف هدفمندی، شفافیت اطلاعات خانوار، پایگاه ها و بنگاه ها است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: یکی از چالش های اقتصاد ما فقدان اطلاعات جامع اقتصادی خانوار است.

وی تصریح کرد: میزان افزایش حامل های انرژی به دولت واگذار شده که متناسب با شرایط کشور تصمیم بگیرد، به نظر می آید تا پایان سال برای اینکه بخواهیم به عدد 48 هزار میلیارد تومان برسیم، به طور میانگین حدود 80 درصد افزایش داشته باشیم اما دولت می گوید با 40 درصد به این عدد می رسیم.

اگر انصراف زیاد باشد، افزایش قیمت انرژی کمتر اعمال می شود

پورابراهیمی اظهارکرد: پیش بینی می شود بین حداقل 10 و حداکثر 20 درصد مردم از دریافت یارانه انصرافی دهند اما عدد دقیق مشخص نیست. اگر میزان انصراف زیاد باشد، افزایش قیمت حامل ها کمتر اعمال می شود و بخشی از منابع حاصل از انصراف در حوزه انرژی صرف می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اشکالاتی به روش احصاء درآمد وارد است؛ افزود: باید تعادل هزینه ای مردم مد نظر قرار گیرد و خانواده ای که به عنوان مثال مریض، یا فرزند دم بخت دارد باید مورد توجه باشد و این مسائل کار را خیلی سخت می کند.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: متغیرهای هزینه ای در سبد خانواده لحاظ نشده که این از اشکالات است و نباید مردم انتظار داشته باشند شاهد اجرای دقیق باشیم، به تدریج اشکالات رفع می شود.

انتهای پیام

کد N229630

وبگردی