آفتاب

راسموسن از تقویت حضور نظامی ناتو در شرق اروپا خبر داد

راسموسن از تقویت حضور نظامی ناتو در شرق اروپا خبر داد

تهران-ایرنا- دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) روز چهارشنبه اعلام کرد که این سازمان نیروهای هوایی، زمینی و دریایی بیشتری را در شرق اروپا در پاسخ به تشدید بحران در اوکراین مستقر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل،آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو اعلام کرد: ما امروز در مورد یک بسته از تدابیر نظامی به توافق رسیدیم. ما هواپیماها، کشتی ها و آمادگی های بیشتر در روی زمین در شرق اروپا خواهیم داشت و این در حالی است که طرح های دفاعی این ائتلاف بازنگری و تقویت خواهد شد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، ناتو روز چهارشنبه اعلام کرد در مورد یکسری گام هایی فوری برای تقویت نیروهایش در شرق اروپا به دلیل بحران اوکراین تصمیم گیری کرده است.

راسموسن گفت:شما در چند روز آینده شاهد استقرار نیروها و تجهیزات در دریا، هوای و روی زمین در شرق اروپا خواهید بود.

این اقدام ناتو به دنبال تصمیم گیری توسط نمایندگان کشورهای عضو ناتو انجام می شود.

دبیرکل ناتو گفت: جنگنده های ناتو بر فراز منطقه بالتیک پرواز های بیشتری خواهند داشت، کشتی های ناتو در دریای بالتیک و شرق مدیترانه مستقر خواهند شد. پرسنل نظامی ناتو نیز به شرق اروپا اعزام می شوند تا آمادگی های ناتو در این منطقه افزایش یابد.

دبیر کل سازمان آتلانتیک شمالی(ناتو) نیز روز گذشته اعلام کرده بود که این ائتلاف و اتحادیه اروپا به دلیل شک و تردیدها در مورد اقدام بعدی روسیه در قبال اوکراین باید همکاری بیشتری داشته باشند.

راسموسن به لوکزامبورگ سفر کرده بود تا با وزیران دفاع عضو ناتو در مورد آنچه ناتو در مورد اقدامات روسیه در قبال اوکراین انجام می دهد ، گزارش ارائه کند.

راسموسن روز گذشته تصریح کرد که ناتو قصد دارد یک پاسخ سه وجهی به این اقدام بدهد که شامل طرح های دفاعی تقویت شده، مانورهای گسترده و استقرار های مناسب نیروها برای اطمینان کشورهای ناتو نزدیک به روسیه است.

این اظهارات دبیرکل ناتو درحالی مطرح شده است که به نظر می رسد کم کم نقش ناتو در بحران اوکراین در حال پررنگ تر شدن است. پیش از این اوکراین از ناتو درخواست کمک کرده بود.

بحران اوکراین در حالی ادامه داشته است که نیروهای نظامی اوکراین برای انجام عملیاتی ضد تروریستی به شرق این کشور اعزام شده اند. در همین حال پارلمان اوکراین از این عملیات نظامی در شرق این کشور حمایت کرد.

معاون اول نخست وزیر اوکراین این موضوع را به دنبال برگزاری یک نشست پشت درهای بسته پارلمان اوکراین اعلام کرد. در این نشست که روسای آژانس های اعمال قانون حضور داشتند، پارلمان اوکراین از عملیات نظامی در شرق این کشور استقبال کرد.

اولکساندر تورچینف رئیس جمهوری موقت اوکراین 15 آوریل آغاز این عملیات نظامی را در منطقه دونتسک اعلام کرد. گزارش هایی از اینکه نیروهای دولتی منطقه اسلاویانسک را محاصره کرده اند، مخابره شده است.

مترجمام**9234**1547
کد N228901

وبگردی