آفتاب

تاکید مقدمات فیلیپین بر پابرجا بودن پیمان صلح با شورشیان

تاکید مقدمات فیلیپین بر پابرجا بودن پیمان صلح با شورشیان

مقامات فیلیپین اطمینان دادند که به رغم درگیری‌های اخیر در این کشور، معاهده صلح دولت با بزرگ‌ترین گروه شورشی پابرجا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دو هفته پس از آن که "جبهه اسلامی آزادی مورد" که 10 هزار عضو دارد برای پایان دادن به چند دهه درگیری با دولت فیلیپین یک معاده صلح امضا کرد، درگیری‌های جدیدی در این کشور روی داد که باعث کشته شدن چهار تن از اعضای این گروه شورشی شد.

شبه نظامیان جبهه آزادی مورد روز جمعه به یک گروه از افراط‌گرایان که با نیروهای دولتی فیلیپین مبارزه می‌کردند، کمک کردند اما به گفته ترزینا دلس، مشاور صلح رییس جمهوری فیلیپین آن‌ها این کار را بدون اجازه رهبر خود انجام داده‌اند. در درگیری‌های روز جمعه 18 فرد مسلح و دو سرباز کشته شدند.

این در حالی است که جبهه اسلامی آزادی مورد تایید کرده که چهار تن از کشته شدگان از اعضای این جبهه هستند. دلس به خبرگزاری فرانسه گفت: این اتفاق بر کلیت فرایند صلح تأثیری نخواهد گذاشت.

براساس معاهده صلح قرار است اوایل سال آینده میلادی یک منطقه خود مختار برای مسلمانان در جنوب فیلیپین تشکیل شود. همچنین قرار است جنبش آزادی مورد در ماه مه 2016 منحل شده و کاندیداهای خود را برای پارلمان منطقه‌ای معرفی کند.

دلس تاکید کرد: ما مطمئن هستیم رهبران جنبش مورد می‌توانند مبارزان خود را تحت حاکمیت قانون قرار دهند اما تعداد کمی از نیروهای شورشی همچنان ممکن است پیمان صلح را نادیده بگیرند و این بخش از نیروها حتما مورد پیگرد قانون قرار خواهند گرفت.

این در حالی است که غزالی جعفر، معاون رهبر جنبش مورد کشتارهای روز جمعه را محکوم کرد و خواهان آن شد که یک نهاد مستقل بر آتش‌بس میان شورشیان و دولت فیلیپین نظارت کند.

انتهای پیام

کد N228304

وبگردی