آفتاب
ایندیا اکسپرس:

چابهار رویای هند را به واقعیت تبدیل می کند

چابهار رویای هند را به واقعیت تبدیل می کند

رویای هند برای اتصال به افغانستان از طریق ایران می تواند به زودی و در صورتی که تهران، کابل و دهلی یاداشت تفاهمی را در این مورد امضا کنند رنگ واقعیت به خود بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیا اکسپرس، اگر ایران، هند و افغانستان یاداشت تفاهمی را که در مورد ترانزیت کالا از ایران به افغانستان به تازگی نهایی شده را امضا کنند آنگاه رویای هندی ها برای اتصال به افغانستان از طریق ایران رنگ واقعیت به خود می گیرد.

از زمانی که اسلام آباد با درخواست هند برای اتصال به افغانستان از طریق پاکستان مخالفت کرد، هندی ها به دنبال یافتن جایگزینی برای پاکستان بودند و در این راه ایران بهترین گزینه بود. این ایده برای اولین بار زمانی که "سید محمد خاتمی" رئیس جمهور اسبق ایران، در سال 2003 میلادی برای حضور در جشن استقال هند به دهلی رفته بود مطرح شد.

بعد از مطرح شدن این درخواست، هند موافقت کرد که در طرح توسعه بندر چابهار ایران مشارکت کند. هند از آن رو با مشارکت در این طرح موافقت کرد که چابهار به مرکز تجارت با افغانستان و آسیای میانه تبدیل می شد.

برای توسعه بندر چابهار ایران در نظر دارد بزرگراهی را از این منطقه به غرب افغانستان بسازد. در این طرح هند نیز ساخت بزرگراهی را از مرز ایران با افغانستان را به طوری که تمامی شهرهای مهم افغانستان را به هم متصل کند برعهده خواهد داشت.

در صورت اجرای این پروژه و تکمیل آن در درجه اول نیاز افغانستان به پاکستان برای دسترسی به دریای عرب کاهش یافته و همچنین بندر چابهار تبدیل به محلی می شود که هند از طریق آن و بدون نیاز به پاکستان به افغانستان متصل می گردد. علاوه بر این موراد توسعه بندر چابهار موجب خواهد شد تا ایران به عنوان کریدوری برای اتصال به آسیای میانه مطرح باشد.

در همین رابطه چند روز قبل نیز روزنامه هندوستان تایمز از سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری دهلی در این پروژه خبر داده و نوشته بود: بر اساس طرح توسعه بندر چابهار قرار است برای افزایش ظرفیت ترانزیتی این بندر به 20 میلیون تن تا سال 2020، در 5  فاز طرح توسعه بندر چابهار به مرحله اجرا در آید و ایران در زمینه افزایش ظرفیت بندری چابهار به دولت هند تضمین داده است.

بندر چابهار می تواند نقشی مهم در توسعه تجارت هند با آسیای مرکزی و افغانستان داشته باشد و بیشتر کالاهای هندی از طریق دریا از این بندر به کشورهای افغانستان و آسیای مرکزی ترانزیت شود.

با این حال بنا به نوشته هندوستان تایمز سرمایه گذاری هند در توسعه این بندر با موانعی از جمله تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه است. بر اساس مطالعات دولت هند راه ترانزیتی بندر چابهار مسیری امن تر، به صرفه تر و کوتاه تر برای تجارت هند به جای مسیر پاکستان است.

همچنین توسعه بندر چابهار می تواند از وابستگی مفرط افغانستان به بندر کراچی پاکستان بکاهد و این بندر را به نفسگاهی برای ارتباط با دریاهای آزاد برای افغانستان مبدل کند.

گفتنی است در پی اجاره بندر "گواتر" پاکستان به چین، اهمیت بندر چابهار برای تجارت دولت دهلی نو با کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان دو چندان شده است.

 

کد N228098

وبگردی