آفتاب

نخست وزیر اقلیم کردستان برای مذاکره درباره همکاری در بخش انرژی وارد آنکارا شد

نخست وزیر اقلیم کردستان برای مذاکره درباره همکاری در بخش انرژی وارد آنکارا شد

آنکارا - ایرنا - ˈنچیروان بارزانیˈ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه وارد آنکارا شد تا با ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه، در خصوص فرآیند همکاری در بخش انرژی و تحولات منطقه دیدار و گفت و گو کند.

به گزارش ایرنا، این سومین دیدار نچیروان بارزانی با اردوغان در سالجاری خواهد بود.

نچیروان بارزانی در دیدار با اردوغان در خصوص انتقال نفت از طریق خطوط لوله نفت موجود بین ترکیه و عراق، گشایش و توسعه مبادی گمرکی، همکاریهای اقتصادی و تجاری و اجرایی کردن توافقات انرژی بین دو طرف با نخست وزیر ترکیه و دیگر مقامات بلندپایه این کشور گفت و گو خواهد کرد.

خبرگزاری ˈآناتولیˈ به نقل از ˈسامی ارگوشیˈ سخنگوی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق گزارش داد، بارزانی امروز با یک فروند هواپیمای اختصاصی و به دعوت اردوغان از ˈاربیلˈ به آنکارا سفر کرد.

صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از طریق ترکیه به بازارهای جهانی قرار بود از اول آوریل (12 فروردین ماه) شروع شود.

مقامات اقلیم کردستان عراق اعلام کرده بودند که با توافق دولت مرکزی قرار است از اول ماه آوریل جاری روزانه یکصد هزار بشکه از طریق این خط لوله نفت صادر شود.

ترکیه و اقلیم کردستان شش قرارداد همکاری در زمینه اکتشاف، استخراج و انتقال نفت و گاز شمال عراق امضا کرده اند که با واکنش بغداد روبرو شده است.

بغداد به توافقات آنکارا و اربیل در زمینه انتقال نفت و گاز شمال عراق به ترکیه با دور زدن دولت مرکزی آن کشور، اعتراض کرده است .

اربیل و بغداد برای رفع اختلافات خود در ماه گذشته مذاکرات متعددی داشتند، ولی به توافقی دست نیافتند.

آنکارا اعلام کرده است که بدون کسب رضایت بغداد صادرات نفت عراق از ترکیه شروع نخواهد شد.

ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه نیز اسفند ماه گذشته در حاشیه نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در شهر ˈوانˈ، با نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در این شهر دیدار و بر ادامه فرآیند همکاریهای دوجانبه تاکید کرد.

وزیر خارجه ترکیه به روابط تجاری کشورش با عراق اشاره کرد و گفت: حجم مناسبات تجاری دوکشور به 12 میلیارد دلار در سال رسیده است که 70 درصد آن را تجارت ترکیه با اقلیم کردستان عراق تشکیل می دهد. بدین ترتیب عراق بعد از آلمان دومین شریک بزرگ تجاری ترکیه است.

بارزانی در حالی به آنکارا سفر می کند که موضوع از سرگیری صادرات نفت عراق از طریق ترکیه به بازارهای جهانی هنوز در حال بحث است.

خاورم/2011**230**1651
کد N227826

وبگردی