آفتاب

توقف فعالیت‌های جاسوسی پلیس نیویورک علیه مسلمانان

توقف فعالیت‌های جاسوسی پلیس نیویورک علیه مسلمانان

اداره پلیس نیویورک یک طرح محرمانه برای جاسوسی ماموران مخفی از مسلمانان ساکن حومه این شهر و تهیه جزئیاتی از محل عبادت و خرید آن‌ها را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این تصمیم توسط بزرگترین اداره پلیس آمریکا نشان‌دهنده صرف نظر ویلیام جی براتون، کمیسر جدید این اداره از برخی سیاست‌هایی است که رئیس پیشین اداره پس از حادثه 11 سپتامبر 2011 اتخاذ کرده بود.

روش‌های اداره پلیس نیویورک در جاسوسی از مسلمانان این شهر انتقاد گروه‌های حقوق بشری و همچنین یک مقام ارشد اداره فدرال تحقیقات آمریکا را در پی داشت.

بسیاری از مسلمانان ساکن نیویورک اقدامات نیروهای موسوم به "واحد آمارگیری" را شاهد به تردید پلیس نسبت به همه اقدامات خود می‌دانستند.

لیند اسارسور، عضو انجمن عربی - آمریکایی نیویورک در این خصوص اظهار داشت: اقدامات واحد آمارگیری یک جنگ روانی را در اجتماع مسلمانان به راه انداخته است.

استفان دیویس، سخنگوی این اداره عنوان کرد که پس از ریاست براتون در اداره پلیس نیویورک، فعالیت این واحد به شدت کاهش یافته و کاراگاه‌های آن نیز اخیرا اخراج شدند.

تغییر روش اداره پلیس نیویورک در حالی رخ می‌دهد که دولت آمریکا در حال تجدیدنظر در سیاست‌های اتخاذ شده پس از حادثه 11 سپتامبر است. این در حالی است که طرح نظارتی این اداره به نسبت حجم اطلاعاتی که آژانس امنیت ملی آمریکا با جاسوسی جمع‌آوری می‌کند، ناچیز است.

پس از انتشار گزارشی در سال 2011 در خصوص این طرح، گروه‌های حقوق بشری و مسلمانان خواستار توقف آن شدند. در این طرح پلیس مساجد را مکان‌های مظنون به فعالیت تروریستی در نظر گرفت تا بتواند از آن‌ها اطلاعاتی کسب کند. این در حالی است که پلیس نیویورک اذعان کرده که این طرح هیچ نتیجه مثبتی در پی نداشته است.

انتهای پیام

کد N227822

وبگردی