آفتاب

تلاش احزاب سیاسی یونان در آستانه انتخابات شوراها

تلاش احزاب سیاسی یونان در آستانه انتخابات شوراها

آتن- ایرنا- احزاب سیاسی یونان درآستانه برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا، استانداران، فرمانداران، شهرداران و نمایندگان یونانی در پارلمان اروپا، تلاش های فراوانی را در پیش گرفته اند.

به گزارش روزچهارشنبه ایرنا از آتن، احزاب سیاسی یونان در آستانه برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا، استانداران، فرمانداران، شهرداران و نمایندگان یونانی در پارلمان اروپا، چنان تلاش هایی را بکار گرفته اند که انتخابات جنجالی و عمومی برای تعیین نخست وزیرو نمایندگان پارلمان در این کشور را تداعی می کند.

با نگاهی به عملکرد اقتصادی دولت طی یکسال ونیم گذشته و اتخاذ سیاست ریاضت اقتصادی توسط دولت راستگرای ائتلافی دمکراسی نوین با همکاری و همراهی حزب سوسیالیست پاسوک، تا حدودی می توان متوجه علل نگرانی دولت از نتایج این انتخابات شد.

دولت ائتلافی راستگرا و محافظه کار دمکراسی نوین براساس توافقنامه ارایه بسته کمک مالی با بانک مرکزی اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به تروئیکا به یونان، موظف شد سیاست ریاضت اقتصادی را به منظور برون رفت از بحران مالی در پیش گیرد.

با گذشت زمان و طی یکسال و نیم گذشته، هر روز بر شدت ریاضت اقتصادی افزوده شد طوری که موجب بیکاری بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر، تعطیلی و ورشکستگی شرکت ها، افزایش بی خانمان ها، افزایش مشکلات معیشتی مردم و گسترش ناامنی و فحشا در کشور شد که این عوامل باعث نارضایتی مردم ازعملکرد دولت شده است.

در آستانه برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا که 4خرداد ماه سالجاری برگزاری خواهد شد، احزاب سیاسی به تلاش های خود برای جلب نظر مردم شدت بخشیده و هر کدام دیگری را مورد حمله سیاسی قرار می دهد.

دولت با انتقاد شدید از حزب چپ ائتلافی (سی ریزا) که دومین حزب سیاسی بزرگ یونان محسوب می شود، دستاورد تلاش های اقتصادی دولت را چشمگیر اعلام کرد.

بر اساس گزارش ها، دولت یونان در این اواخر با انتقاد از حزب بزرگ رقیب خود اعلام کرد ˈکسانی که مرتب دم از ناموفق بودن دولت می زدند اکنون با دستاوردهای اقتصادی دولت ائتلافی راستگرای دمکراسی نوین، نا امید شده اند.

در همین حال، چندی پیشˈ اندونیس ساماراسˈ نخست وزیر یونان در سخنانی اعلام کرده بود ˈدولت درسال گذشته میلادی مبلغ دومیلیارد و 700 میلیون یورو اضافه بودجه داشته و در نظر دارد مبلغی از این اضافه بودجه را به صورت نقدی به افراد نیازمند پرداخت کند.

دولت یونان پیشتر اعلام کرده بود براساس طرح کمک به اقشارکم درآمد به افراد مجردی که حقوق سالانه آنان 6 هزار یورو و دارای مسکنی به ارزش 125 هزار یورو باشند، مبلغ 500 یورو و به افرد متاهلی که حقوق سالانه آنان 25 هزار یورو و مسکنی به ارزش 250 هزار یورو داشته باشند، مبلغ 883 یورو بصورت نقدی در اردیبهشت ماه پرداخت خواهد کرد.

احزاب سیاسی یونان با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت، پرداخت این مبلغ را در راستای جلب آرای مردم در آستانه برگزاری انتخابات قلمداد کرده و از مردم خواستند فریب ترفندهای دولت را نخورند.

در ادامه این سیاست، دولت چند روز پیش بطور ناگهانی تصمیم گرفت پس از چهار سال برای اولین بار برای دریافت وام از بازار جهانی، ارواق بهادار قرضه ارایه کند. ارایه این اوراق با حمایت بانک های آلمانی و دولت آلمان تا حدودی موفق بود و دولت یونان توانست مبلغ 3 میلیارد یورو وام برای مدت 5 سال را با بهره ای حدود 5 درصد دریافت کند. این امر موجب شد دولت یونان این مطلب را یکی از دستاوردهای مهم دولت قلمداد و اعلام نماید کشور در آستانه برون رفت از بحران مالی قرار گرفته و زمان ارایه خدمات اجتماعی بهتری به شهروندان فرا رسیده است.

درهمین حال احزاب سیاسی یونان سفر چند روز پیشˈ انگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان به یونان و ارایه اوراق بهادارقرضه توسط دولت یونان به بازار جهانی برای دریافت وام بلند مدت را، نوعی حمایت برلین از دولت راستگرای دمکراسی نوین قلمداد کردند.

نخست وزیر یونان روز گذشته در یک سخنرانی انتقادی شدید از حزب چپ ائتلافی (سی ریزا) گفت: دولت توانست با تلاش های فراوان کشور را از لبه پرتگاه ورشکستی نجات دهد، ثبات را درجامعه حفظ کند، عضویت یونان در حوزه یورو را که با بحران مالی در مخاطره جدی قرارگرفته بود تثبیت نماید، به اضافه بودجه درسال گذشته دست یابد وهم اکنون زمان ارایه کمک به مردم یونان وکسانی که بر اثر بحران مالی بیشتر از دیگران لطمه دیده اند، فرا رسیده است.

وی افزود: کسانی که از مخالفت خود با بسته کمکی تروئیکا به یونان بهره سیاسی می بردند، هم اکنون که می بینند با تلاش های مستمر دولت و انجام اصلاحات صورت گرفته کشور در آستانه برون رفت از بحران مالی قرار دارد، ناامید ومایوس شده اند. شهروندان کشور در این انتخابات باید بین کسانی که می خواهند در جمع خانواده اتحادیه اروپا باشیم، واحد پولی ما یوروباشد، خواستار ثبات وامنیت در راستای باقی ماندن در چارچوب ناتو، حفظ نظم و امنیت و ثبات در جامعه هستند و کسانی که خواهان بدبختی، عقب ماندگی، وابستگی و ورشکستگی کشور هستند، یکی را انتخاب کنند.

ˈ الکسیس چپیراسˈرهبری حزب چپ ائتلافی ( سی ریزا) دومین حزب بزرگ یونان نیزطی سخنانی درجمع طرفداران حزب خود گفت: نخست وزیر و دولت ائتلافی وی پس از اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی و گرفتن مبلغ 70 میلیارد یورو از شهروندان طی چهارسال گذشته، هم اکنون و در آستانه برگزاری انتخابات تصمیم گرفته مبلغ ناچیزی برای فریب مردم در اختیار آنان قرار دهد.

وی افزود: مردم باید دراین انتخابات بین ادامه سیاست ریاضت اقتصادی، اطلاعات کورکورانه از وام دهندگان خارجی، افزایش بیکاری و بی خانمانی و یا استقلال اقتصادی، توسعه با سرمایه گذاری ملی، ارایه خدمات بهداشت و درمان و آموزش درشان ملت یونان، یکی را انتخاب نمایند.

حزب چپ یونان( ک ک ا) نیز با انتقاد شدید ازعملکرد دولت اعلام کرده است تنها راه رهایی کشور از قیود نظام سرمایه داری، خروج از حوزه یورو و اتحادیه اروپا و ناتو است.

به گفته آنان، بخشش های جزیی دولت و نخست وزیر فقط به منظور جلب آرای مردم صورت می گیرد زیرا بلافاصله بعد از انتخابات همان سیاست سرمایه داری و ریاضت اقتصادی با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.

حزب تازه تاسیس ˈپوتامیˈ نیز که اکثریت اعضای آن را نیروهای سابق حزب سوسیالیست پاسوک تشکیل می دهند، با انتقاد از دولت و دیگر احزاب سیاسی کشور بشدت برای جلب آرا مردم تلاش می کند.

همچنین حزب سوسیالیست پاسوک که در دولت ائتلافی با حزب راستگرای دمکراسی نوین همکاری می کند، در سال 2009 میلادی بیش از 43 درصد کل آراء کشور را به خود اختصاص داده بود اما به علت کاهش بیش از حد محبوبیتش، تاکنون وارد رقابت های سیاسی این انتخابات نشده است.

رهبران دیگر احزاب سیاسی نیز با سفر به دیگر شهرهای یونان ضمن انتقاد از عملکرد دولت و دیگر احزاب رقیب، با معرفی نمایندگان خود به مردم، خواهان حمایت از آنان می شوند.

براساس نظرسنجی های به عمل آمده، اکثر مردم از عملکرد دولت ناراضی هستند اما در همین حال به توانایی حزب رقیب برای نجات کشور از بحران مالی و حل مشکلات جامعه، اطمینان چندانی ندارند.

اروپام**2170**1485** 1064
کد N227629

وبگردی